Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Den där influensan...

Kategori: Jobbet

Jag har alltid tyckt att folk är gnälliga när de så fort de är lite förkylda tror/säger att de har influensa, men i år verkar det som om det kan ligga något i det påståendet...

 

Jag har sedan några veckor tillbaks haft en känsla av att det verkar cirkulera ovanligt mycket influensa i samhället; av alla sorter dessutom- såväl H1N1 som de "vanliga" influensa A och influensa B.

Givetvis är det bara en bråkdel av dem som kommer till oss (tack och lov), men även de har än så länge varit ovanligt pigga, om man jämför med tidigare år (Givetvis med reservation för att det än så länge är väldigt tidigt i säsongen); de yngre har faktiskt ofta bara haft just en förkylning...

 
Därför var det lite roligt att läsa i den vetenskapliga tidskriften Aftonbladet idag att Annika Linde, som är statsepidemiolog på SMI berättar att fallen av H1N1 fördubblas varje vecka, samtidigt som såväl influensa A och B sprids. H1N1 har inte ändrat egenskaper från förra året; den drabbar fortfarande mest yngre personer, men även Annika Linde säger att den i år verkar ge förhållandevis milda symtom.

Därmed vill jag säga: Ja, OK, jag ger mig; det är faktiskt mycket möjligt att du har influensa, men du behöver inte åka till akuten för det. Är du ung (dvs under 70) och förhållandevis frisk sedan tidigare så är det ingen större fara. Man behöver inte vara på sjukhus bara för att man eventuellt har influensa.


När ska man då söka vård?
Om man har hög feber som inte ger med sig på några dagar (det är dock bra att prova att ta febernedsättande medicin hemma innan man säger att ingenting hjälper...), om man får svårt att andas eller om man blir mycket allmänpåverkad så är det bra att söka sjukvård så att man kan få behandling. Likaså om man har andra kroniska sjukdomar med sig i ryggsäcken eller inte får i sig tillräckligt mycket att dricka. Det gör ingenting om man inte äter någonting på några dagar, men det är viktigt att kompensera vätskeförlusterna när man har hög feber. Vanligt vatten, saft eller läsk duger gott, det behöver inte alls vara några specialdekokter från husapoteket.

 

Welcome to my world!

Kommentarer

  • Nanny säger:

    Det är ju tur att du inte går omkring sådär hemma.. eller..? ,-) Ang influensa så tror jag att problemet ofta blir att människor blir så himla rädda när dom blir sjuka. För man kan inte fixa allt själv. Människor söker sjukvård för att dom helt enkelt känner sig maktlösa... Krya på er alla därute!

    2011-01-14 | 20:53:07
    Bloggadress: http://nannyrumble.blogspot.com
  • Maritha säger:

    Hihi, ja det kan man aldrig veta..;)

    Jag tror också att gemene man söker vård för att de blir rädda, men ännu oftare får jag intrycket av att de tror att vi har någon mirakelmedicin som botar allt. Jag brukar ofta önska att jag hade det där magiska trollspöet att svinga på jobbet, men tyvärr så har jag inte hittat det än..:(

    En kraftig förkylning KAN man dock klara av själv (om man inte har någon svår grundsjukdom), och jag tror att de allra flesta (även män..;)) vet att man trots allt ytterst sällan dör av förkylningar..;)

    Jag sänder även jag många krya på er- hälsningar till alla stackars sjuklingar där hemma, och svingar mitt magiska trollspö några extra gånger :)

    2011-01-17 | 00:06:57
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • Ninni säger:

    2011-01-17 | 20:54:50
  • Ninni säger:

    Å sen finns dom som är som jag som inte alls söker vård i onödan - eller ens om jag kanske borde, för att det är såååå tråkigt och jag är övertygad om att det går över! Men när jag då kommer till Läkarstationen så TROR dom automatiskt att man är en av dom som ni kallar "rädda" och så blir man bemött därefter. DET i sin tur gör att jag drar mig ännu mer för att gå dit nästa gång.



    Jag bestämde mig när jag var 19 år för att aldrig mer intaga penicilin om jag inte absolut var tvungen för att jag skulle dö annars. Sen dess (är 38 i år) har jag ätit antibiotika 2 ggr - då jag inte fick valet att låta bli. I övrigt så låter jag skiten gå över av sig själv, vilket har lett till att jag är mindre sjuk numera.



    Angående influensa så är jag rätt säker på att det var vad jag hade nyligen, liksom förra året. Men den som var förra året då var jag så sjuk så jag trodde jag skulle dö. Inte fan orkade jag gå till läkare då haha, utan jag låg kvar hemma och överlevde. Hade jag varit såååå sjuk att jag höll på o dö så hade väl nån fått ringa ambulans antar jag.



    Den här flunsan var helt annorlunda, jag var bara totalt utslagen men kraftig frossa och halvhög feber i en och en halv vecka. Nu har det vänt och jag ser ljust på livet igen. (Sen att jag just har skapat ett blogginlägg i din blogg - deeee e smällar man får ta? ;-) hehe)

    2011-01-17 | 21:03:06
    Bloggadress: http://grodprinsessan.blogspot.com
  • Maritha säger:

    Ann: Låter mycket sannolikt att det är influensan du har råkat ut för..

    Blogginlägg i min blogg uppmuntras varmt :)

    2011-01-17 | 22:28:59
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: