Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Laryngit med afoni och hosta..:(

Kategori: Hälsa

Jag har varit sjuk i lite drygt två veckor, och jag börjar bli en aning trött på det nu...
Det hela började med all sannolikhet med H1N1, alias Nya influensan, alias Svininfluensan, för att sedan övergå i en bakteriell laryngit (infektion i struphuvudet och stämbanden) och misstänkt pneumoni (lunginflammation) orsakad av Moraxella Catharralis, vilket tydligen är ganska ovanligt. Som extra grädde på moset så finns dessutom risken att man får bestående röstproblem, eller att man får Laryngit igen, vid minsta förkylning.:(

Den viktigaste behandlingen (förutom antibiotikan mot bakterierna) är relativ röstvila, man ska framför allt undvika att viska... Jaha?? Om man har drabbats av afoni (röstförlust) och bara kan viska då?
Jag tycker att det är jobbigt nog ändå att inte kunna prata, om jag inte skulle kunna förmedla mig det lilla jag kan så skulle jag nog bli galen. Jag förstår så klart att det inte är bra för stämbanden att viska, men jag känner att det verkligen inte är bra att hosta heller, så jag tror inte att det gör så stor skillnad om jag kommunicerar lite grand, på mitt sätt...
Afoni är för övrigt tydligen också ganska ovanligt, och jag är inne på dag 16 nu...

Västmanlands landsting skriver på sin hamsida att "Akut laryngit kan kompliceras av bakteriella superinfektioner med M catarrhalis, H influenzae och Cpn."
Vilken överaskning att det är just en av dessa "Superinfektioner" jag har fått...

Imorgon bär det av till vårdcentralen igen, får se vad läkaren har att säga om saken då...

Kommentarer

  • jennie säger:

    Usch stackare. Hoppas det går över snart. Kramar

    2011-02-07 | 13:52:10
  • Ida säger:

    Krya på dig!! Hoppas att du snart får din röst åter. Måste vara superjobbigt att inte kunna prata ordentligt.



    Kram.

    2011-02-07 | 16:58:57
    Bloggadress: http://www.idasaidas.blogspot.com
  • Maritha säger:

    Tusen tack <3 Det är mycket jobbigare än man kan tro, att inte kunna/få prata. Helt plötsligt har man sååå mycket man skulle vilja säga...

    2011-02-08 | 15:43:59
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: