Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Smygrasism

Kategori: Debatt

Jennie skrev häromdagen om att Sverigedemokraterna (SD) har beslutat att ta ställning emot alla sorters huvudbonader i skolan. Det fick mig att tänka på en diskussion jag nyligen försökte ha med några arbetskamrater.

Detta med Sverigedemokraternas ökning skrämmer mig oerhört mycket. Vad är det för ett samhälle där SD är en del av kommunledningen på vissa orter?
Det är inte skinheads som skrämmer mig, i mina ögon är de mest oorganiserade barnungar, även om de kan ställa till nog så stor skada på enskilda platser. 
Nej, det som skrämmer mig är män och kvinnor i övre medelåldern, med ruttna åsikter som de inte öppet står för, men som hela tiden sipprar ur dem. Jag tror att det är tack vare dem som SD har en sådan stark position på vissa orter idag.
Det är de som är det stora hotet; de är vana vid att organisera sig och få saker och ting att hända, de startar politiska partier sitället för att bränna moskéer, de lindar in sitt ruttna budskap i löften om att de äldre i samhället ska få det bättre, att de värnar djurens rätt osv.
Jag har ingen aning vad man ska göra för att stoppa detta, men förhoppningsvis är gemene man klokare än så här.

(Symtomatiskt är väl att mina arbetskamrater inte alls verkade förstå vad jag pratade om, när jag funderade över detta, och försökte ta upp diskussionen...)

Kommentarer

  • Tobias säger:

    Jag tror snarare att sd:s väljare är helt vanliga människor som har sett igenom propagandan och som vågar stå för de åsikter som en majoritet av det svenska folket har. Det har ingenting med rasism att göra:



    http://gruegranskar.blogspot.com/2008/01/sd-ett-parti-fr-invandrare.html



    Sd är inte rasistiskt, och en rasistisk person vinner inte på mycket på att rösta på sd. Jag tycker att det är ganska osmakligt av politiskt korrekta personer som du att blanda in moskébränning och liknande. Om vi ska tala moskébränning kan vi väl titta på Malmömoskén, som brändes ned av muslimerna själva för att skaffa mer pengar...



    En liten fotnot, bara - har du och dina arbetskamrater läst sd:s partiprogram?

    2008-10-30 | 03:20:12
  • Maritha säger:

    Svaret på denna kommentar blir så långt att det kräver ett eget inlägg...

    Jobbar på det, det dyker upp inom kort.

    2008-10-30 | 11:13:37
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: