Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Generaliserar du?

Kategori: Debatt

Är det något jag inte tål så är det människor som generaliserar.
Missförstå mig rätt; generaliserande är nödvändigt när det används på rätt sätt, tex i olika former av statistik osv.
Det jag vänder mig mot är när människor utan att själva vara medvetna om det generaliserar i det vardagliga livet.
Detta gäller även positiva generaliseringar; de är lika felaktiga som de negativa!

Låt mig ta några exempel:
"Alla med Down's syndrom är så glada jämt!".
"Alla personer av utländsk härkomst har låg smärttröskel".
"Tjejer med Borderline bara manipulerar alla i sin omgivning, du får inte ta dem på allvar!"
"Hen är ju mörhyad, alltså är hen muslim, och äter inte griskött".

Förstår ni vad jag menar? Enligt mitt sätt att se så är detta inget mindre än fördomar, och de stinker!
(Alla dessa exempel är tagna direkt från verkligheten).
Varje individ är unik, och bara för att man har ett visst kromosomfel, en viss sjukdom eller härkomst så är man inte lik alla andra som har samma kromosomfel, sjukdom eller härkomst!

Kommentarer

  • julia säger:

    Du har så rätt i det du skriver, finns alldeles för mkt människor som gör precis sådär!



    Tack för din vänliga kommentar =)

    Ha de fint!

    2008-10-26 | 08:11:46
    Bloggadress: http://livetsomsjuk.blogg.se/

Kommentera inlägget här: