Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

The book sacrifice tag

Kategori: Allt och inget

Boksmurfen utmanade mig att besvara denna roliga och lite annorlunda utmaning; självklart nappar jag, och jag utmanar Swedish zombie att göra detsamma!
 
 
1. En överskattad bok.
Vi börjar med Zombie-apokalyps! Låt oss säga att du är i en bokhandel,  kollar runt bland bokhyllorna, när BAM!: zombie attack! Ett meddelande i  högtalarna berättar att militären har upptäckt att zombiernas enda  svaghet är överskattade böcker.
Vilken väldigt  hypad bok (för att vara säker på att det ska fungera) skulle du kasta  på dem? 

Jag väljer att slänga hela serien om 50 nyanser!
Utan att ens ha läst böckerna anser jag det bara vara ovanligt grov tantsnusk, och än värre är att det verkar ha skapat någon form av trend; aldrig har en sett mer snusk och porr i hyllorna i bokhandeln som nu!
 


Om det bara betyder att jag är ovanligt pryd eller ej bryr jag mig inte om att ta ställning till; jag rodnar bara jag tänker på att ta del av denna smörja!
 
2. En uppföljare.
 Låt oss säga att du precis lämnat frisören med en fantastisk ny frisyr och BOOM!: kraftigt skyfall!
Du har aldrig sett sådant regnoväder i hela ditt liv!
 Vilken uppföljare är du villig att offra som paraply för att skydda dig själv?

Efter mycket velande (eller noggrant övervägande, kanske låter bättre?) måste jag säga Bree Tanners andra liv, av Stephenie Meyer; jag fick känslan av att hon bara ville mjölka lite extra ur den enorma Twilighthypen som uppstod, och därför slängde ihop en liten parallellhistoria...

Bree Tanners andra liv (inbunden)
 
 3. En klassiker.  
Låt oss nu säga att du sitter på en föreläsning och din lärare pratar  oavbrutet om hur en klassiker förändrade världen, hur den  revolutionerade litteraturen och du blir så trött på det att du kastar  klassikern rakt i ansiktet på hen för vet du vad? Den här klassiker  är helt idiotisk och det är värt kvarsittning bara för att visa alla hur du känner.
Vilken klassiker kastade du?

Mycket spontant kastade jag Doktor Glas, av Hjalmar Söderberg. Bara för att jag har mindre muntra barndomsminnen av den; hur Broder Daniel skulle läsa den i skolan. Om jag är en Bokälskare, som ständigt läser så är Broder Daniel min motsats i detta avséende, vilket innebar att vår stackars ömsinta moder "tvingades" läsa boken på rekordkort tid, och därefter återberätta den för Broder Daniel. -Sällan har jag hört så många fula ord och sådan tandagnisslan som då...

Doktor Glas (pocket)
 
I vuxen ålder har jag dock hört mycket positivt om Doktor Glas, och dessutom så är jag inte alls någon våldsam person, så jag skulle ha haft ångest för det i en evighet efteråt. Har överlag varit väldigt dålig på att läsa klassikerna; går och lurar på om inte det vore en alldeles utmärkt bokbloggsutmaning - Någon som vågar anta den? Jag tror vi börjar med just Doktor Glas! :)
 
 
 4. Sämsta boken i ditt liv!  
Du hänger i biblioteket när BAM!: global uppvärmning råder plötsligt och  världen utanför har i ett slag blivit frusen ödemark. Du är fångad och  din enda chans att överleva är att börja elda böcker.
Vilken bok springer du först till, som du skulle bränna upp utan att känna någon ånger?

Helt klart Carl XVI Gustaf - Den motvillige monarken! Den var sååå hajpad innan och i samband med att den kom ut, och skulle vara fullspäckad med skandaler. Själv tyckte jag att den var så torr och tråkig att läsa att jag för första gången någonsin blev tvungen att ta ett uppehåll på över ett år innan jag lyckades tvinga mig att läsa färdigt den- och då orkade jag inte ens börja om från början, som jag brukar, utan hade tvångsläsning tills den var utläst; "Ju mer du orkar läsa, desto snabbare blir den klar, och du får läsa något annat, som faktiskt är bra!" var mitt ständiga mantra under den perioden..:/
 
Såg inga större skandaler i den, förutom givetvis att kungen och hans kompisar hyrde in "sällskapsdamer" till sina så kallade "möten"; det är aldrig OK att utnyttja en annan människa, oavsett ålder, kön och social status!
 
Carl XVI Gustaf : den motvillige monarken (pocket)

Kommentarer

  • Maria säger:

    Intressanta val av böcker som du gjort på dessa frågor. Jag har själv börjat fundera på dem, sedan jag läste om dessa frågor i Malkas blogg, (boksmurfen) och då tänkte detta ska jag testa. Jag håller med dig i dina val av böcker i detta roliga frågor. Jag har inte läst 50 nyanser serien, men skulle vilja, för det jag har läst om dem så verkar de bra, även om jag inte är överförtjust i den hör typen av genre, för jag är inget stort fan av renromantik och tantsnusk. Så vill jag ända läsa dem. Får bli låna dem på biblioteket, men det dröjer nog länge innan det blir det för de är ständigt utlånade och att reservera har jag ingen lust göra. Har en massa andra böcker som ska läsas. ;-) Bree Tanners andra liv, gilla jag inte heller, inte alls spännande och lik Meyers andra Twiligt böcker, som jag gilla. Fundera meningen med denna bok. Men var väl så att ville få ut ännu mera om Twilight men inte kunde skriva ngt mer där. Doktor glas har jag inte läst vad jag kan minnas, läst en hel del andra klassiker, både typ på gymnasiet och sedan på högskolan genom litteraturvetenskap kurser. Intressant. Kan tänka mig att vid ett senare tillfälle läsa doktor glas. Vissa klassiker uppskatta jag inte i tonåren på gymnasiet men gilla dem nu när jag blivit vuxen och läste igen på högskolan, så finns det även vissa och speciellt en klassiker som jag fortfarande hatar och aldrig kommer gilla, har svårt ta mig igenom, harr inte läst riktigt hela än trots att jag under min litteraturvetenskap studier tvingades läsa den och diskutera under ett seminarium tillfälle. Så mitt val av klassiker på denna fråga är lätt val. Sedan stämmer denna klassiker in på fråga 1 och 4 oxå. Men får bi inte välja den där med, så får fundera ut andra böcker som jag ej gillat. Boken om kungen har jag inte läst och är inte så sugen på göra heller.är intresserat av hans liv vad han har gjort tidigare, skandaler osv. Jag ska fundera lite vidare på vilka böcker som jag skulle välja. Berätta för dig senare, här på din blogg eller om jag skriver ett mess till dig på Facebook när jag klurat klart! Gör nog det sistnämnda.

    2013-05-10 | 13:26:37
  • Malka säger:

    Härligt att du hängde på! Jag kan tänka mig att vara med på en klassiker-utmaning.

    Svar: Tycker du att jag svarade "rätt" då? :)
    Tycker vi kör på klassikerutmaningen, men hur ska vi lägga upp det hela..? Får fundera över det! :)
    Bokälskaren

    2013-05-12 | 09:31:08
    Bloggadress: http://boksmurfen.blogspot.se

Kommentera inlägget här: