Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Marcoeffekten

Kategori: Deckare

Författare: Jussi Adler Olsen.
ISBN: 9789173486743
Serie: Avdelning Q, del 5.
Uppläsare: Stefan Sauk.

Marco är en kille i 15-årsåldern. Han har växt upp som zigenare, innan han och syskonen får veta att de egentligen inte alls hör hemma inom den kulturen. Marco hamnar hos sin farbror Zola, som uppfostrar alla i sin klan till ficktjuvar eller grövre kriminella. Zola är fullkomligt hänsynslös, och de som inte vill göra som han säger tvekar han inte att varna på ett handgripligt sätt, eller helt göra sig av med...
Marco är en klipsk kille, vilket får honom att vantrivas alltmer med sitt liv, samtidigt som Zola utnyttjar honom alltmer, till allt grövre brott. En dag går han dock för långt, och Marco flyr hals över huvud från Zola och hans klan.

Samtidigt har Carl Mörck och hans medarbetare på avdelning Q fått ett nytt fall på sitt bord; de ska undersöka vad som egentligen hänt med den försvunne kanslisekreteraren William Stark, som åkte till Kamerun för att följa upp ett biståndsprojekt, tog ett tidigare flyg hem och sedan försvann spårlöst...

Marcoeffekten (mp3-bok)

Jag har tyckt mycket om de tidigare fyra böckerna i Jussi Adler Olsens serie om Carl Mörck och hans medarbetare vid Köpenhamnspolisens avdelning Q. Jag tycker att även Marcoeffekten är bra, men den känns en aning rörig och osammanhängande (det kan visserligen ha att göra med att jag emellanåt varit en något okoncentrerad lyssnare...), och jag har fortfarande inte riktigt klart för mig exakt hur Starck plötsligt lämnade Afrika och hamnade hos Zolas klan..? - Kanske kan någon mer uppmärksam läsare/lyssnare berätta det för mig?

En annan sak, som jag har funderat över ända sedan bok ett, är varför Hardy inte har kunnat komma upp och sitta i rullstol förrän han börjar kunna röra lite på sig? Varför måste han vara sängliggande (och till och med sjukhusbunden) bara för att han är förlamad?

Konstaterar även vikten av att samma person läser upp alla delarna i en serie; numera är det ju Stefan Sauks tolkning som är "den rätta", och jag skulle ha mycket svårt att ta till mig någon annan uppläsare... Kommer ihåg att eviga uppläsarbyten helt förstört mitt intryck av en annars mycket bra serie tidigare, kommer dock inte på rak arm ihåg vilken...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: