Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Det här med särskrivning...

Kategori: Allt och inget

Jan-Erik Ullström väckte de slumrande känslorna inom mig, som fick mig att inse att det är hög tid att skriva ett inlägg om detta fenomen!

Kalla mig språkfascist om ni vill, men få saker kan göra mig så irriterad, upprörd och trött som särskrivning och syftningsfel. Hur svårt kan det vara? Är det ett matt underlägg eller ett mattunderlägg?



Det värsta tycker jag är att dessa särskrivningar verkar bli allt vanligare!
Är det någon form av kollektiv dyslexi; är det så att alltfler faktiskt inte ser, och inte förstår att mjölkpaket är ett enda ord, och att en inte skriver mjölk_paket? Är det ren lättja och bekvämlighet? Är det alla hjälpmedel, i form av rättstavningsprogram och dylikt i såväl datorer som mobiltelefoner som gör att vi faktiskt glömmer bort hur det egentligen ska skrivas?

Eller är det som jag emellanåt får höra från folk i min omgivning, att gemene man faktiskt är dummare än jag vill inse..?

Foto: Johanna skickade in den här bilden till vännerna på Skyltat. Det vilda stängslet finns utanför Helsingfors. Nej förresten, stängslet har ju upphört.
Vad tycker du om särskrivning och syftningsfel? Blir du irriterad eller bryr du dig inte? Kanske hör du själv till dem som använder dig av detta (felaktiga!) sätt att skriva?

 

Kommentarer

  • Johannes säger:

    Tja, det är väl inte så konstigt att man får betala 30 kronor mindre om underlägget är lite matt... så i det här fallet blev det ju rätt lyckat. (Men visst, i princip är jag av meningen att all offentlig särskrivning bör bötesbeläggas och alla därigenom influtna pengar gå oavkortat till folkbibliotek och gammal hederlig svenskundervisning...)

    Svar: Hihi, ja just detta exempel var ovanligt roligt, så jag var bara tvungen att ta med den bilden. Annars tycker jag att du har ett alldeles ypperligt förslag!
    Bokälskaren

    2013-07-31 | 22:39:49
  • Monika säger:

    Jag kan bli alldeles skogstokig på särskrivningar och jag stödjer Johannes förslag.

    På tågstationen där jag bodde förut hade de en skylt vid rulltrappan där det stod "rök fritt". Ibland tänkte jag att man borde ställa sig där och bolma på som en skorsten :)

    Svar: Haha, det hade varit klockrent; i de stunderna önskar en nästan att en vore rökare, bara för att kunna göra sådana aktioner! :)
    Bokälskaren

    2013-08-01 | 07:00:55
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com

Kommentera inlägget här: