Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Handen - Ett fall för Wallander

Kategori: Deckare

Författare: Henning Mankell.
ISBN:
Serie: Kurt Wallander.

Kurt Wallander har tröttnat på sin lägenhet på Mariagatan; han längtar efter ett eget hus, ute på landet utanför Ystad. En dag berättar kollegan Martinsson att han fått i uppdrag att sälja just ett sådant hus för en gammal släktings räkning, och Wallander åker för att titta på huset. Där hittar han av en slump något som sticker upp ur jorden; något som visar sig vara en människohand av obestämbar ålder.
Vems är handen, och hur har den hamnat i just denna trädgård?

Handen : ett fall för Wallander (ljudbok)

Handen är en berättelser som Henning Mankell skrev i mitten av 2000-talet, för en Holländsk tidning. Den har aldrig tidigare publicerats i Sverige, men när Mankell fick förfrågan om att skriva en sammanställning över Kurt Wallanders liv så tyckte han att det var passande att Handen även fick nå den svenska läsekretsen. Det tycker jag var ett mycket gott beslut; Handen är en mysig berättelse där vi får följa Wallanders längtan efter ett eget hus.

Jag lyssnade på Handen i ljudboksversionen, uppläst av Krister Henriksson, som ju spelar Wallander i de senare filmerna, så det var ett klockrent och självklart val med honom som uppläsare av denna bok. Efter själva berättelsen, som av naturliga själ var ganska kort (den var ju avsedd för en tidning), kom en trevlig intervju med Henriksson, med fokus på upplevelsen av att spela Wallander på film. Det är just detta jag gillar med ljudböcker; rätt utnyttjat kan de ge det lilla extra, jämfört med en vanlig bok i pappersformat, exempelvis en intervju eller en extra liten berättelse om berättelsen.

En sak är i alla fall säker, och det är att jag kommer att sakna Kurt Wallander; han har följt mig genom hela mitt läsliv, och det känns sorgligt att hans berättelse nu har nått sitt slut!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: