Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Torka aldrig tårar utan handskar: Serien

Kategori: Dokumentärt

Till dig som av någon outgrundlig anledning har missat Jonas Gardells underbara skildring av tiden då HIV/AIDS kom till Sverige kan jag bara säga; Se den! Den finns fortfarande kvar på SVT play, så avsätt tre timmar för ett maraton, eller en timme X3, själv rekommenderar jag det sistnämnda, för varje avsnitt väcker så mycket känslor att man behöver lite tid efteråt att tänka och diskutera.
 
Serien är så mycket; en hyllning till kärleken och livet, även om det obönhörligt för med sig uppbrottet och döden. En serie om att stå upp för den man är, även om andra saknar förståelse och till och med tar avstånd från en på grund av detta. Sist men inte minst är den ett ovärderligt dokument om en mörk tid i Sveriges (och världens) historia; tiden då HIV/AIDS uppkom på 80-talet. Till en början smittades främst homosexuella män, och därför var det ju oförskämt lätt för den heterosexuella delen av befolkningen att peka finger, ta avstånd och tala om Guds straff..:/
 
Berättelsen är helt underbar, och dessutom måste jag lyfta fram regissören Soimon Kaiser för det fantastiska porträttet av en tid; ljussättning, kläder, ja allt är så mycket 80-tal att man för ett ögonblick funderar över om det faktiskt är inspelat då!
 
Det är lågmält men högröstat, vackert men sorgligt och ärligt men inte fördömande. Tack SVT, för denna satsning!
  
 
Jag har flera gånger hört historien berättas av mina kollegor, som arbetade på infektionskliniken när detta var aktuellt, därför är det extra "roligt" att få höra den från det andra perspektivet, från dem som drabbades och levde mitt i den här verkligheten!
 
Stort tack till Jonas Gardell för denna fina serie! Ta nu och skriv riktigt fort och koncentrerat, så att vi snart kan få njuta av del två och tre i bokversionen (de är faktiskt inte klara än!)!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: