Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Mina drömmars olivlund

Kategori: Biografi

Författare: Carol Drinkwater.
ISBN 9789177114116.

Jag läser i vanliga fall (som ni har märkt) mycket deckare, fantasy samt en och annan biografi (förutom all kurslitteratur, då). Mina drömmars olivlund är på det sättet inte alls en av de böcker jag brukar läsa. På ett annat sätt passar den mig som person  väldigt bra, det var därför jag överhuvud taget föll för boken, och även tyckte mycket om den.

Mina drömmars olivlund är historien om hur Carol blir hals över huvud förälskad i Michel, och bara en kort tid därefter köper ett hus tillsammans med honom. Det är väl inget särskilt med det, förutom att Michel bor i Paris och Carol på Irland, och att deras drömhus är ett fallfärdigt ruckel, med en mindre djungel som trädgård/olivlund. Till detta ruckel släpar de med sig Michels båda döttrar, som inte har träffat Carol förut, och påbörjar sin renovering... De inser snart att det är liiite mer än de har tänkt sig att göra med huset, men de kommer långt med sin kärlek, glädje och sin obotliga optimism.

Mina drömmars olivlund (pocket)

Mina drömmars olivlund är en bok om kärlek, drömmar och visioner, men det är också en bok om renovering, Frankrike och Provance, samt om livet inom filmbranschen. Jag tycker att det är en helt bedårande liten bok; jag befann mig verkligen på den Provencalska landsbygden medan jag läste boken, och det var helt underbart! Det var först mot slutet av boken som jag insåg att det faktiskt är en biografi. Det är inte precis någon vanlig biografi; den fokuserar lika mycket på landskapet och de människor (och djur) Carol möter som på henne själv. En riktig feelgood-bok!