Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Svalorna flyger så högt att ingen längre kan se dem

Kategori: Roman

Författare: Åke Edwardsson.
ISBN: 9789186675257.

I samband med stormen Gudrun träffades Andreas i huvudet av ett fallande träd (eller en rotvälta, det framkommer inte riktigt...). Sedan dess har han legat i koma, och boken handlar om hans föräldrars resa mellan hopp och förtvivlan, sorg och glädje, och deras olika sätt att hantera den stora tragedin på; Hur de, som alltid har kunnat prata om allt, helt plötsligt inte kan prata med varandra om det som är viktigast av allt i deras gemensamma liv.

Svalorna flyger så högt att ingen längre kan se dem (pocket)

Jag har länge varit sugen på att läsa Svalorna flyger så högt att ingen längre kan se dem, främst på grund av dess underbara titel, måste jag erkänna, och dessutom gillar jag Edwardssons deckare jättemycket. Jag har varit lite avskräckt av det pastellfärgade omslaget och baksidestexten, men nu har jag ändå läst den... Jag måste erkänna att jag blev en aning besviken; Boken hade inte alls titelns poetiska språk och rikedom, utan kändes tvärtom ganska platt och fantasilös. Jag hoppas att Edwardsson håller sig till att skriva deckare i fortsättningen- Det är det han gör bäst!