Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Det här med bibliotek...

Kategori: Allt och inget

Jag växte upp på landet, och när jag var barn var en av de absoluta höjdpunkterna när bokbussen kom till byn, och man kunde gå där och titta, känna och lukta på alla böcker, för att ta med sig de mest spännande hem. Det jag aldrig kunde förstå mig på var dock varför inte bokbussen kunde ha Wahlströms böcker, med de röda och gröna ryggarna (Kitty, Vi Fem, Tvillingarna...)?! Jag frågade varje gång, men de var aldrig med, undrar hur trött bibliotekarien var på mig..;) När vi sedan åkte till staden och det "riktiga" biblioteket var jag väldigt ivrig efter att kunna låna hem stora högar av dessa underbara böcker - Döm om min besvikelse när bibliotekarien talade om för mig att "Sådana böcker har vi inte här!"Sådana böcker, vad menade hon med sådana böcker? Mamma försökte förklara för mig att en del böcker inte ansågs lika "fina" som andra, och att de därför inte kom till biblioteket. Jag fattade ingenting; Wahlströmsböckerna var ju jättebra, varför skulle de inte vara fina nog??? Hur kunde ett hus fullt med böcker inte ha de där underbara böckerna; där måste ju alla böcker finnas!
 
 
 
När jag tänker på det nu så var det väl egentligen där och då jag lärde mig att de böcker man vill ha får man köpa själv (även om jag senare lånade en massa på biblioteket också), och detta har hängt kvar i mig. Jag hatar att låna böcker! Jag vill ha böckerna i min ägo, titta på dem på hyllan och kunna plocka fram dem och läsa om, vilket jag faktiskt gör, älskar att i efterhand plöja hela bokserier i ett sträck!

Eftersom jag älskar bibliotek (vem kan inte älska ett hus fullt med böcker??) och tanken med bibliotek så försöker jag med jämna mellanrum mig på det där med att låna böcker. Det är bara ett problem; jag läser böckerna snabbt, lägger dem på ett passande ställe, och glömmer bort att jag har lånat dem - När böckerna lämnat biblioteket så låtsas jag omedvetet att de är mina!
 
 
När (om) jag får barn så kommer jag definitivt att ta med dem till biblioteket; de ska också få uppleva magin med hus fulla av böcker! Förhoppningsvis så har jag kvar mina böcker med röda och gröna ryggar hemma hos mor och far, så att även kommande generationer får möjligheten att upptäcka deras magi - Även om de inte är fina nog att få uppta plats på biblioteket så har de en garanterad plats i mitt hembibliotek!

Kommentarer

  • Malka säger:

    Visst är det ofattbart att bibliotek har en sådan inställning till vissa böcker! Jag undrar alltid över hur många små spirande bokälskare som de skrämt bort med liknande kommentarer. Men jag tror inte att wahlströms finns än på biblioteket.

    Svar: Jag tycker absolut att biblioteken borde uppmuntra *all* läsning, inte bara det som anses "fint" nog!
    Bokälskaren

    2012-07-04 | 13:06:15
    Bloggadress: http://yogasmurfen.blogspot.se

Kommentera inlägget här: