Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Bara ett liv

Kategori: Deckare

Författare: Sara Blaedel.
Uppläsare: Eva Röse.

En flicka hittas död i Holbaeck fjord, och eftersom flickan ha ett betongblock bundet runt midjan tillkallas Riksmordkommissionen omedelbart. En annan tonårstjej är orolig att det är hennes väninna man funnit, något som ganska snart kan bekräftas. Eftersom flickan ursprungligen kommer från Jordanien funderar man redan från början kring om mordet kan vara hedersrelaterat, och Louise Rick kallas in som förstärkning, eftersom hon har erfarenhet och kunskap om hedersrelaterat våld.

Bara ett liv (mp3-bok)

Bara ett liv är en ganska sammansatt historia, och på vissa ställen känns det som att det inte riktigt hänger ihop, det känns som att Blaedel varit lite överambitiös i sin strävan att vilseleda läsaren/lyssnaren, och att hon istället själv går vilse i historien. Jag tror att berättelsen hade vunnit på att redigera bort någon/några överflödiga karaktärer, som egentligen inte tillför någonting till berättelsen.

Efter att ha lyssnat på två av Blaedels böcker konstaterar jag att hon definitivt har det där lilla etra, som gör att jag vill läsa mer! Det är en liten extra intressant twist att hon skriver om utsatta samhällsgrupper och individer, och hennes böcker är inte bara bra deckare, utan även ett inlägg i samhällsdebatten.

Kommentarer

  • [Anna] säger:

    Den här vill jag verkligen läsa! :)

    Svar: Den var riktigt bra, men jag tyckte nog att De Bortglömda var snäppet bättre.
    Bokälskaren

    2012-12-13 | 06:46:05
    Bloggadress: http://bokraden.blogspot.com

Kommentera inlägget här: