Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Ris och ros

Kategori: Eftertanke

Arbetsdagen har inneburit en berg- och dalbana, fylld av ris och ros. Det började med ros; en patient som kom tillsammans med sin partner.  De har båda vid tidigare besök på vårdcentralen varit ganska negativa och missnöjda, så jag förberedde mig på det värsta. Därför var det extra roligt att de båda var jättenöjda efter besöket,  och tyckte att jag kunde ersätta deras doktor, som flyttat!

Desto tråkigare blev avslutningen på dagen. Jag skulle hämta in ett litet barn från väntrummet, och blev där påhoppad av en patient som skällde ut mig efter noter - mitt ute i väntrummet!  Jag, som varit inställd på att möta ett litet barn och dess föräldrar, tappade efteråt fattningen helt, och blev jätteledsen! Det är konstigt och väldigt tråkigt hur många som tror att de kan använda oss vårdpersonal som en sorts soptunnor för alla frustrationer! Tänk på det nästa gång du möter en vårdpersonal: vi är också människor, som blir ledsna när ni skäller på oss!!!



Desto roligare var det att komma ut och höra att lilla bästisen hade lämnat två meddelanden i min röstbrevlåda! 💖💖



Kommentarer

  • Hanna säger:

    Vad tråkigt! Varför blev du utskälld? Klart man blir ledsen.

    Svar: Jag försökte först förklara för patienten varför hen skulle vänta med att ta sina prover, och sedan hade hens förra läkare skrivit fel på receptet, så att det inte längre var giltigt. Då tyckte patienten att jag var nonchalant och otrevlig 😞
    Maritha

    2015-09-13 | 14:02:46

Kommentera inlägget här: