Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Eftermiddagspromenad

Kategori: Projekt livsstil

Det blev en uppfriskande eftermiddagspromenad idag också ; isande kalla vindar och små hårda snökorn omväxlande med iskallt regn på tvären. Jag är i alla fall såååå glad att rehabiliteringen går så bra, hittills! 

Än så länge går det sakta men säkert, men det går i alla fall!

Jag läste om en tjej som gjort samma operation som jag, och som efter tre månader (!) kunnat trappa upp promenaderna till 1,5 km. Hon började med 50 meter och ökade successivt. "Kanske" är jag våghalsig, som började direkt med 2,5-3 km, men jag har ju tränat väldigt mycket innan operationen, och det kändes bra. Idag kände jag av ryggen och benen mer än igår, kanske är det lite för tidigt att dagligen gå den rundan, men jag får se hur kroppen reagerar framöver. Hittills känner jag ju att rörligheten och styrkan kommer tillbaks lite mer för varje dag, trots att det är ca fem veckor kvar tills muskler och vävnader har läkt. 👍😄💪💪



Kommentarer

  • Lina R från Ryggstödet säger:

    Hejsan!
    Kul att det går så bra för dig. Jag tror absolut att grundfysiken är avgörande. Gissar att det är mig du menar? Jag är opererad för tre månader sedan, började med 50 meter dagen efter att jag kom hem, ökade sedan med några hundra meter åt gången och går nu ca 1,5 km. (Fast det om mindre operation vet jag inte om det är jag? Jag hade också spondylolys/listes, och gjorde stelop L5-S1 med skruvar, stag och bentransplantation där disken suttit och kring skruvarna.)
    Jag var i rätt risigt skick före op, med en långvarig luftrörsinfektion som hindrade mig från att träna veckorna innan, och har inte på flera år klarat några längre promenader pga smärtor. Så precis som du säger, så är säkert en god grundfysik en stor fördel efteråt.
    Men att det svullnar kring ärret och gör mer ont efter träning är varningsklockor enl. sjukgymnasten, så var lite försiktig tycker jag. Jag överansträngde mig kring jul (1 mån efter op) och fick rejält ont och svullnade.
    Lycka till med din rehab. :-)

    Svar: Hej! Vad roligt att se dig här! Kom faktiskt inte ihåg att det var du, men det måste det ju ha varit. 😊 När jag läste din berättelse så tyckte jag bara att det var skönt att få någon mer exakt "definition" av vad som var rimligt och vad som var "normalt". Jag har två rundor här hemma, den ena är kanske 400 meter och den andra 2,5 km. Min plan var egentligen att börja med den förstnämnda och sedan öka successivt, men sedan kändes det så bra och var så skönt att vara ute att jag fortsatte av bara farten 😄

    Tack för att du bekräftar de varningssignalerna som jag själv har misstänkt varit tecken på att jag gjort lite för mycket! Har minskat när lite på aktiviteterna nu, får se hur det fungerar. Det var lättare i början, när graden av kallsvett visade när man hade överansträngt sig 😝😝
    Maritha

    2015-02-25 | 01:55:12

Kommentera inlägget här: