Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Dag ett postoperativt

Kategori: Kroppen

Natten har varit ganska jobbig; jag har haft väldigt ont och har väl inte bett om smärtlindring så ofta som jag skulle ha behövt. Jag har i alla fall kunnat sova lite grand, och på efternatten har jag lyssnat på ljudbok via Storytel - Perfekt när en inte riktigt orkar koncentrera sig på att läsa en fysisk bok men ändå behöver lite tidsfördriv!

På morgonen pratade sköterskan med min läkare så att han ökade grundmedicineringen, så nu ska det förhoppningsvis bli lite bättre. Läkaren berättade igår att kotorna och disken som är opererade inte låg som de skulle (ens med hänsyn till att jag hade en kotförskjutning (spondylolisthes)), utan låg felvinklade så att han var tvungen att vinkla upp dem. Därför har jag lite extra ont, och även lite domningar och känselnedsättning i vänster fot. Detta ska dock bli bättre och bättre, och snart försvinna helt.

Utsikten från min säng på postop/uppvaket. Sköterskorna har full uppsikt över oss!

Blodtrycket är väl inte heeeelt optimalt, tror det låg runt 80/32 som lägst...

Mitt vackra sår (ja, jag HAR byxor på mig, även om ljuset faller så att det inte ser ut så, och det är inte min rumpa på bilden, utan såret!!! 😂)... Nu är dränet draget; totalt blödde jag 675 ml under och efter operationen, så det var en del... Hb (blodvärdet) var i alla fall 115 nu på morgonen, så det har ju hållit sig bra, och jag behöver ingen blodtransfusion. Att dra dränet gjorde faktiskt riktigt ont, men det är ju som synes en ganska grov slang, som var placerad ganska djupt in i ryggen.

Efter att dränet dragits fick jag komma upp i gåbordet igen. Det kändes bättre idag, jag mådde inte alls lika illa som igår och kunde faktiskt gå en bra runda inne på postoperativa avdelningen!  Därefter var det riktigt skönt att borsta tänderna.

Frukost! Jag är ju ingen frukostmänniska egentligen, men det här smakar faktiskt riktigt bra!

Nu har jag fått komma tillbaks till mitt rum och den ökade dosen av de långverkande smärtstillande tabletterna börjar få effekt, s å just nu känns det ganska bra. Fick nyss ett meddelande från mor och far, som har åkt hemifrån och dyker upp för att hälsa på mig i eftermiddag. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: