Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Valresultat...

Kategori: Aktuellt

Jaha, så var valet över för den här gången... Tyvärr såg vi ju varåt det barkade redan i somras, vid EU-valet; det är kalla och hårda vindar som blåser in över Europa... 😨😰😱 En i mina ögon positiv sak är att det i alla fall blir regeringsskifte; som långtidssjukskriven på hel- och deltid har jag sett alltför mycket av hur svårt sjuka behandlats under sittande regering. Vi betalar alla genom skatten till sjukförsäkringen, och då ska vi kunna lita på att om vi en dag blir sjuka så får vi den sjukpenning vi har betalat in till och har rätt till! Svårt sjuka människor ska inte behöva bli misstrodda och tvingade ut i arbete som de inte klarar av, med resultatet att de blir ännu sjukare! När människor tar sina liv, inte på grund av att de är svårt sjuka utan på grund av att de dessutom blir oerhört illa behandlade av Försäkringskassan - då anser jag att det har gått många steg för långt! 


Att Sverigedemokraterna fick totalt över 13% är sorgligt och skrämmande - i min hemkommun fick de ännu mer; över 20% i de flesta områden!!! Detta måste tas på största allvar, reflekteras över och analyseras; vad är det som gör att så många är så djupt missnöjda med vårt samhälle och sin tillvaro här, att de känner att SD kommer med ett bra alternativ??? "Vi" har aktivt förnekat deras betydelse så länge nu, och avfärdat dem, och nu ser vi hur det går med den taktiken... 


Bortse från att de bytt ut bomberjackor och stålhättor mot kostymer och låtit håret växa. Upp med dem i ljuset och sätt helljuset på de allra mörkaste delarna av partiprogrammet! Det är ingen hemlighet att såväl Jimmie Åkesson själv och partiet har sin bakgrund i Bevara Sverige svenskt, sedan kan du själv fundera över det en stund...


Försökte tala förstånd med en av deras väljare igår, de svar jag fick var bland annat "men ALLT de säger är inte dåligt." - Nej, tacka tusan för det, men jag har en grundläggande värdering om allas lika värde oavsett kön, ålder, social bakgrund, sjukdom osv, som de inte håller med om, och ett sådant parti kan jag inte rösta på!!! 😡😡😡 Fick även höra att de säger iaf vad de tycker, och det håller nog många med om, men jag håller inte med där heller! Utåt har de en "nolltolerans mot rasism", samtidigt som det är en så tydlig del av deras partiprogram, tillsammans med fientlighet mot kvinnor, sjuka, arbetslösa, pensionärer, invandrare... Jäkla mycket fientlighet, helt enkelt, och jag är en väldigt fredlig person, för det mesta! Även jag har dock mina gränser!


En annan sak SD-sympatisörer ofta slänger sig med är att "vi har en demokrati, då ska alla få rösta på vad de vill, utan att låta sig påverkas av vad andra tycker!"

- Jajamen, så är det, men det innebär inte att du har rätt att stå oemotsagd i dina åsikter; jag har precis samma rätt att uttrycka vad jag anser om dem! 


Och NEJ, jag anser det inte enbart vara en invandringspolitisk fråga (för SD vill ju inte slänga ut ALLA invandrare - bara 90%, och det är ju stoooor skillnad!); det är lika mycket en fråga om kvinnors, pensionärers, sjukas, arbetslösas och HBTQ-personers rättigheter; SD gör ingen skillnad - alla får sin släng av sleven, förutom de ideala vita, unga, friska männen!


Mer kärlek och tolerans åt folket; det skulle vi alla må bra av! 💞💞💞






Kommentarer


Kommentera inlägget här: