Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Framsteg

Kategori: Eftertanke

För ett år sedan var jag svårt sjuk och mycket handikappad av min ryggskada. Jag kunde inte gå några längre sträckor och hade ofta domningar från midjan och ner. Jag kände mig ganska uppgiven över min situation, och undrade mer än en gång vad framtiden skulle föra med sig...
Idag försöker jag att få till minst ett men oftast två träningspass om dagen. Jag går runt en mils powerwalk med mina stavar och har till och med vågat köpa en ny cykel, en mountainbike, bara för att det ser så roligt ut! Jag närmar mig 30kg viktnedgång, och även om jag inte direkt är smal ännu så är jag inte heller jättetjock längre, och jag börjar till och med kunna ana några synliga muskler på min kropp! Jag kan gå och röra mig i princip obehindrat, och leker och busar med min kära lilla brorsdotter. Jag lever kort sagt ett fantastiskt liv, som jag aldrig hade trott att jag skulle kunna uppnå helt på egen hand, på denna korta tid!

Love life - live life! 💞


Kommentarer

  • Ida säger:

    Härligt å väldigt bra kämpat av dig!!😃

    Svar: Tack så hjärtligt! 😘 Det känns verkligen helt underbart! 👍💪💪👊
    Maritha

    2014-06-14 | 19:21:45
  • SaraEmma säger:

    Hej! Vad härligt att läsa hur mycket bättre du har blivit! Får jag fråga vad du har för skada i ryggen och hur du har tränat? Jag har stelopererat i ländryggen i jan -14. Kram

    Svar: Hej! Ja, jag har en disk som är helt hoptryckt och tömd på innehåll, så att ben gnider mot ben, en kotglidning med utdragna nervrötter och stora benpålagringar i området. Jag vet egentligen inte riktigt vad jag har gjort, men först och främst så har jag lyssnat "lagom" mycket på kroppen; jag var helt sjukskriven i ca 10 månader och hela det första halvåret ägnade jag åt vila och återhämtning; jag hade pressat mig så hårt så länge att det var absolut nödvändigt. Sedan började jag med lagom långsamma och till en början ganska korta promenader. Jag har under hela tiden även jobbat mycket med mindfullness; att vara närvarande här och nu och njuta av naturens skiftningar och de små glädjeämnena i vardagen. Istället för att stirra mig blind på allt jag inte har klarat av så har jag aktivt jobbat på att vända mina tankar och istället fokusera på vad jag faktiskt klarar av och de framsteg jag har gjort. Successivt har jag sedan ökat aktivitetsnivån, och även börjat försöka utmana mig med nya aktiviteter som jag tycker verkar roliga men inte vågat prova på pga ryggen, vikten eller för att jag varit rädd att inte kunna. Jag räknar fortfarande med att göra min steloperation, men har kommit så långt att jag kan leva ett fullgott liv fram tills dess, vilket även ökar chanserna för en lyckad operation!
    Maritha

    2014-06-16 | 08:50:52
    Bloggadress: http://ryggresan.bloggplatsen.se
  • SaraEmma säger:

    Nu såg jag att du har diskbråck... Hur har du lyckats träna dig såpass bra som du är nu?

    2014-06-16 | 08:52:32
    Bloggadress: http://ryggresan.bloggplatsen.se
  • SaraEmma säger:

    Va skönt att du kommit så långt på vägen :-) Jag vet ju hur kämpigt det är... Jag har haft ständigt ont i fyra år, hade en diskkompression och trångt runt en nerv. Jag gjorde steloperation av L4-L5 i januari, jag är inte bra än men kämpar på med min träning. Tyvärr får jag ont av promenader, det är trist :( Läs gärna min blogg om du vill, jag ska följa din resa nu :-)

    Svar: Ja du, det är verkligen en lång resa../ Har haft problem med ryggen sedan jag blev tonåring, men sedan halkade jag omkull två gånger julen-12, och sedan var det helkört; kunde knappt gå alls när det var som värst pga smärta och domningar. Jag tror att den långa vilan hjälpte till att dämpa mycket inflammationer i ryggen, och nu hjälper promenaderna till att producera ledvätska som smörjer. Jag har ju dock fortfarande ont hela tiden, men nu oftast runt VAS 3-5 istället för 8-9 som det låg på innan. Märker ju omedelbart om jag gjort något dumt eller hoppat över träningen; då får jag genast mer ont. Kommer absolut att ta del av och följa din resa! 😃👍
    Maritha

    2014-06-16 | 19:37:18
    Bloggadress: http://ryggresan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här: