Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Internationella ME/CFS -dagen

Kategori: Hälsa

Idag är det den internationella ME/CFS -dagen; dagen då denn sjukdom skall uppmärksammas lite extra, och givetvis vill jag dra mitt strå till stacken!

Myalgisk encephalomyelit/Chronic fatigue syndrom, eller ME/CFS som den brukar förkortas, är en neuroimmunologisk sjukdom som bland annat orsakar en förlamande trötthet/utmattning/fatigue, som ökar sömnbehovet och minskar orken för aktivitet; såväl fysisk som psykisk. Jag har "turen" att även om utmattningen även är psykisk så klarar jag för det mesta av att koncentrera mig så pass att jag kan läsa en bok, skriva ett stycke och dylikt, som är mitt allra största intresse. TV har jag dock ofta svårt att koncentrera mig på; då glider tankarna iväg...

Fysiskt kan jag dock inte göra särskilt mycket innan jag är helt utmattad och måste vila/sova ett par timmar; det räcker att åka och handla. Därför är storhandling inget för mig; det skulle ta en vecka för mig att återhämta mig!
-Då är det bättre att åka iväg var eller varannan dag, och då inte behöva köpa så mycket, eller vara hemifrån så länge. Till sjukdomen hör även ospecifik smärta/värk i kroppens vävnader, liknande den vid Fibromyalgi, men inte det mest framträdande symtomet, om jag har förstått det hela rätt, och sjukdomskänsla efter aktivitet (fysisk eller psykisk); feber, ont i halsen, svullna lymfkörtlar och så vidare...

På olika forum för ME-patienter har jag sett att många till motsats från mig har svårt att sova, och måste äta en massa olika sömntabletter, jag antar att de dock ändå går med den ständiga utmattningen/"bubbelkänslan"..? Mitt personliga sömnproblem är snarare att jag kan sova (nästan) hur mycket som helst; 10-12h/dygn verkar vara idealet för att jag ska må så bra som möjligt, då sover jag kanske 10h på natten, och sedan 2-3h under dagen, ibland fördelat på ett par omgångar och ibland sammanhängande vid ett tillfälle.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: