Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

VFU i skolhälsovården

Kategori: Kroppen

Imorse ringde klockan åter tidigt (dock stor skillnad att börja kl: 07 eller 08!); det var dags för dag nummer två på min VFU med skolsköterskan, och det var hälsosamtal i förskoleklassen som stod på schemat! Efter mycket frågetecken insåg vi dock att min handledare tagit fel på dag, och det var först nästa fredag det var dags för hälsosamtal. Hon löste det dock bra, genom att ta in ett av barnen och göra det hon kunde utan föräldrarnas närvaro; längd och vikt mättes, synen och hörseln kontrollerades och hon pratade lite med henom om hur hen trivdes i skolan, med klassen och om hen hade några kompisar. På så vis, kombinerat med en ordentlig genomgång, så fick jag ändå en bra koll på hur ett hälsosamtal fungerar! Dessutom vet jag att jag (troligtvis) kommer att få vara med på hälsosamtal med nästa handledare jag får.

Efter praktiken bar det iväg till jobbet, för att (äntligen, och aningen försenat) ta vaccinet mot influensan! Efter att jag blev så oerhört sjuk för ett par år sedan, och inte kunde prata på tre månader, så vågar jag inte ta några risker längre! Nu blir det ju ändå en risk, eftersom avdelningen är full med patienter som har influensa och vaccinet inte har full effekt förrän om 10-14 dagar, men det är bättre än inget :)

Även idag har varit en bra dag smärtmässigt; inte alls särskilt ont i ryggen eller någon annanstans, särskilt inte om man jämför med ett ordinarie arbetspass; skönt!



Kommentarer


Kommentera inlägget här: