Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Provar på livet som volontär på härbärge

Kategori:

Här i staden finns tyvärr inget härbärge längre, av olika anledningar fungerade det inte. Då är det extra viktigt att hemstaden har ett välfungerande härbärge, så när jag fick höra att de har ont om volontärer och av den anledningen riskerar att få stänga så tvekade jag inte en sekund innan jag anmälde mig!

Igår var det dags att åka till härbärget/RIA Hela människan för första gången. Jag jobbade med en norrman som hette Per, och var jättetrevlig. Vi började med att bre mackor i parti och minut, innan han visade mig runt, och sedan anlände gästerna. Volontärjobbet går ut på att finnas där som medmänniska, hjälpa till och göra iordning ett enkelt kvällsmål, samt sova över natten, och finnas till hands vid behov. Denna kväll och natt var jättelugna, och så brukar det enligt uppgift vara.

Jag pratade länge med en man som berättade att han varit hemlös i 14 år, och bott på härbärget länge. Nu har han fått en egen lägenhet, som han älskar, med grannar som han blivit god vän med! Han kommer dock fortfarande till härbärget med jämna mellanrum, för att äta och umgås med sina gamla vänner. Sååå underbart att höra sådana solskenshistorier!





Är det någon av er som läser detta som kan tänka sig att fungera som volontär någon natt emellanåt? -Säg till mig, så ska jag vidarebefordra dina uppgifter! Det betyder så oerhört mycket, men kostar bara 12h av din tid, och lite medmänsklighet!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: