Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

DN bojkottar "hen"

Kategori: Debatt

Nu bojkottar dagens nyheter (DN) det nygamla ordet hen. Orsaken menar man är att ordet blivit alldeles för politiskt. Man är rädda att läsare riskerar att haka upp sig på detta ord och tappa fokus från det som artikeln verkligen handlar om. Jag kan dock tycka att det är ett politiskt ställningstagande i sig att vägra använda ett (mer eller mindre) etablerat ord...

Ordet hen är ett könsneutralt pronomen som har varit med i Nationalencyklopedin sedan 2009, och är således inget nytt ord, men av någon anledning har debatten blossat upp under det gångna året. Motståndarna menar att ordet syftar till att sudda ut alla könsskillnader, så att vi alla ska bli någon form av neutrum - detta genom att använda ett litet ord!

Personligen tycker jag att hen i skriftspråk är en utmärkt ersättning för "han eller hon" samt "honom eller henne".

Kommentarer

  • Linnea säger:

    Jag förstår inte ens hur man kan göra politik av språkutveckling.. Det är ett praktiskt ord och har ingenting med genus att göra!

    Svar: Håller med helt och hållet! Dock; i och med att DN gör detta uttalande så tycker jag att de själva har gjort politik av att INTE använda ordet, bara för att de inte ville ta politisk ställning..;)
    Maritha

    2012-09-12 | 07:32:03
    Bloggadress: http://www.bokblomma.com

Kommentera inlägget här: