Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Seriöst?!

Kategori: Datanörd

Jag är med i några grupper på Facebook för personer med mina sjukdomar. Ibland är det skönt att läsa om andra som har samma problem, men ibland blir jag bara mörkrädd och trött...
 
Till att börja med så verkar sååå många experimentera med olika kosttillskott, mineraler och illegalt importerade läkemedel hit och dit. De har stenkoll på olika "uppiggande" läkemedel, som endast ordineras till svårt sjuka patienter med svår MS eller andra svåra neurologiska sjukdomar, men tror inte att tillförsel av enorma mängder salter och mineraler kan ha någon negativ effekt. Tar dessutom för det mesta dubbla eller till och med trippla den normala dosen, för "det hjälper inte annars"... - Nej, det kanske beror på att du inte har någon brist, och egentligen inte behöver tillskotten?? Allt de gör är att sätta kroppen i en enorm obalans, som till och med kan vara livshotande! Men det tror de inte på, för "det är ju bara lite salter..."
 
Tyvärr är det inte bara salter det experimenteras med; det importeras amfetaminliknande medel, som i vanliga fall ges till patienter med svår ADHD, och även dessa intas i hööööga doser, i uppiggande syfte.
 
När man påpekar att de borde vara mer rädda om sig, och inte experimentera på detta sätt får man höra att "Om du vore lika sjuk så skulle du förstå!" , som om det vore en tävling om vem som är sjukast..:/ Tyvärr är jag "sjuk nog", men har sett alltför många patienter på mitt jobb som intoxikerat sig på vanliga kosttillskott, och fått lever och/eller njurar förstörda, eller hjärtrytmrubbningar på grund av obalans i kroppens salter; det är ingenting att leka med!
 
Tyvärr kan jag se att det hela bottnar i en desperation; dessa människor får inte de hjälp de vill ha och anser sig behöva via den ordinarie sjukvården, så de ser sig tvungna att experimentera själva... Dock ser jag hos många en överlägsenhet, både gentemot sjukvården, läkare och oss andra sjuka. De har finkammat internet efter förklaringar till att de mår som de mår, och till sist hittar de någon i Kuala Lumpur, som...
 
Det senaste nu är en person som envisas med att hen har en kronisk herpesencephalit (hjärninflammation, orsakad av herpesvirus). När jag och andra försökte förklara att bara för att hon har munsår och huvudvärk så är det ingen encephalit, och den blir inte kronisk, så får vi bara något överlägset svar..:/ Tyvärr har jag sett alltför många personer med herpesencephalit på jobbet; de blir förvirrade på ett konstigt sätt, får förlamningar eller svagheter,svår huvudvärk; de blir riktigt svårt sjuka, och det värsta är att symtomen inte går tillbaks helt, och man vet aldrig hur mycket som kommer att gå tillbaks (om något), förrän efter flera veckor/månader...

Jag vet egentligen inte vart jag vill komma med det här inlägget, mer än att uppmärksamma allt experimenterande som pågår ute i stugorna, även bland "vanliga människor", och med substanser som normalt sett inte missbrukas...

Kommentarer

  • Malin säger:

    Oj sjukt bra inlägg, det är ju precis så det är. Dock finns ju baksidan där en del ber och ber sjukvården om alternativ hjälp och slippa mediciner efter mediciner, känns som man vore en försökskanin. I mitt fall bad jag om en ny utredning men läkaren sa bara glöm det du är redan utredd. men hjälp får du inte, eller jo ta en panodil. Panodol verkar vara nåt mirakel medicin för det hjälper mot allt numera...

    Svar: Tack :) Har gått och funderat över detta ett bra tag nu, men nu kom tråden som gav mig den lilla extra inspirationen att skriva om det. Det beror väl någonstans på en känsla av att inte bli förstådd, men jag skulle aldrig våga experimentera så! Visst finns den sidan du berättar om också, och det är också intressant, säkert många som kastar bort en massa pengar på alternativa och tyvärr oseriösa metoder, som inte hjälper mot något..:/ Panodil verkar dock vara hiiimla bra nuför tiden..;P
    Maritha

    2012-10-30 | 22:17:27
  • Malka säger:

    Bra inlägg! Detta är verkligen något som måste belysas. Även inom psyk stöter man på det här, med patienter som tar olika tillskott som påverkar deras psykiska mående negativt. Det är verkligen oroande att det är så lätt att få tag i narkotikaklassade lkm och att de sedan dessutom överdoserar dem! Skrämmande!

    Svar: Jag tror att vi inom vården inte fattar hur vanligt det egentligen är; man tror att det bara är "missbrukare" som gör så, men det verkar bli allt vanligare bland helt vanliga människor!
    Maritha

    2012-10-31 | 09:43:37
    Bloggadress: http://yogasmurfen.blogspot.com
  • Malka säger:

    Definitivt! Det är ju en quick-fix. Minns hur det var för något år sedan när media skrev att kanel höjde fettförbränningen. Några månader senare larmade läkare att folk överdoserat kanel med leverskador som följd.

    Svar: Allt skall intas i "lagom" mängder...
    Maritha

    2012-11-01 | 16:47:45
    Bloggadress: http://yogasmurfen.blogspot.com

Kommentera inlägget här: