Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Slutexamination för sjuksköterskestudent

Kategori: Jobbet

Det är alltfler universitet och högskolor som går med i nätverket för Nationell klinisk slutexamination (NKSE) för sjuksköterskestudenter. Jag kommer ihåg att man pratade om, och önskade detta när jag gick min grundutbildning (som var klar för 10 år sedan), och nu är det äntligen verklighet. Sjuksköterskestudenter vid del läroverk som ingår i detta får numera göra en skriftlig och en klinisk slutexamination, som sammanfattar hela utbildningen. Den skriftliga delen består av två patientfall, där de ska beskriva hur de tänker och agerar kring dessa patienter.

Idag var det dags för vår senaste student att göra den kliniska delen av slutexaminationen, och jag skulle bedöma, eftersom jag är bashandledare på avdelningen. Examinationen går till så, att jag har valt ut en lämplig patient, som studenten sedan ska ägna tre timmar av förmiddagen att ta hand om; väckning, morgontoalett, eventuell provtagning, medicindelning samt rond och rondarbete och annat som kan tillkomma.

Jag tycker att examinationen gick bra; den student jag skulle bedöma var jätteduktig (skönt att slippa få någon tveksam, så här första gången...), jag tycker att jag valde ut en bra patient, med lagom stort vårdbehov och lagom medicinskt behov.

Sammanfattningsvis så tycker jag att examinationen gick bra! Det var roligt att göra bedömningen, även om det kändes en aning underligt att gå som en skugga efter den stackars studenten och bedöma varje handling, blick och handlag... Det känns som en bekräftelse att studenten också tyckte att den patient jag valt ut var "lagom" på alla sätt, och att patienten själv också var nöjd, och tyckte att det var lite spännande.

Kommentarer

  • Malka säger:

    Oj, vad spännande! Hade missat att NKSE ens fanns, men det är ju verkligen jättebra. Men innebär det att man kan köra på den och då inte får sin examen?

    2012-05-06 | 07:51:58
    Bloggadress: http://yogasmurfen.blogspot.com
  • Maritha säger:

    Ja, det är superbra! Den är helt frikopplad från föregående praktikperiod, så de kan (teoretiskt sett) bli godkända på praktiken men underkända i NKSE. Man måste fortfarande ha sin examen, och att man är godkänd på NKSE är ett krav för att få ut examinationen.

    2012-05-06 | 19:45:38
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: