Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

H&M:s nya reklam skapar rabalder

Kategori: Debatt

När jag först såg H&M:s nya reklam (den på TV, inte affischerna) tänkte jag mest på att den kändes oerhört sexistisk. Sedan läste jag att även Cancerfonden reagerat över reklamen, men inte av samma orsaker; de menar att modellen är så solbränd att hon skapar ett ohälsosamt ideal, som ökar risken för hudcancer. När jag ser bilderna på affischerna så förstår jag varför...

H&M:s baddräktskampanj med modellen Isabeli Fontana.
Kan detta ses som en "normalbrun" kropp??

Den brasilianska modellen Isabeli Fontana i en mer naturlig hudton.
Här syns modellen Isabeli Fontana i en mer naturlig hudton.

Sannolikt (förhoppningsvis) är hon väl insmetad med brun utan sol på bilden i kampanjen, men det spelar ingen roll; ungdomarna är så oerhört lättpåverkade, och tänker att det är så man "ska" se ut. Minns själv hur det var, när man med en rödlätt hudton skulle försöka bli pepparkaksbrun på sommaren; en omöjlighet, men det ville jag ju inte inse då!

Nu kan jag ärligt talat säga att jag tycker att hon ser mycket bättre ut på bilden nedan, där hon ser hälsosam och frisk ut. Är det förresten ingen mer än jag som reagerat på att reklamen känns sexistisk?!

Kommentarer

  • Sigrid Drakhjärta säger:

    Jag reagerade på denna reklam när jag loggade in på bloglovin och fick en enorm bild av ett par särade kvinnoben uppsmäld i ansiktet! Jag har inte ens sett videon, och jag tror inte jag vill det heller. Allting ska vara så jävla sexigt nyförtiden. Kunde inte modellen få GÖRA någonting? Typ dyka, spela strandvolleyboll, göra bomben, vad som helst.

    Personligen tycker jag att modellens hudfärg ser ganska onaturlig ut, å andra sidan vet jag inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det faktum att cancerfonden utgår ifrån att alla är vita, och därför tar skada av denna reklam.

    2012-05-11 | 12:15:04
    Bloggadress: http://granspira.wordpress.com
  • Maritha säger:

    Ja, hon dyker också, men då zoomar de in på hennes bröst när hon kommer ovanför vattenytan..:/

    Den andra frågan är mycket bra, har faktiskt inte ens tänkt på det innan (vilket väl tyvärr säger en del om mig..:/), men trots allt kommer jag fram till att modellen ifråga trots allt är vit, och majoriteten av svenskarna är vita, så jag förstår deras poäng; när den som är född vit känner sig tvungen bli sådär brun känns det inte längre hälsosamt...

    2012-05-12 | 16:23:21
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: