Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Att trilla av pinnen

Kategori: Jobbet

Kommer ikväll att tänka på en patient jag hade för ganska länge sedan nu; gammal och med lite krämpor men inte alls särskilt dålig. Dock aningens oroligt lagd...
När jag går runt och hälsar på patienten på kvällen säger hen:
- "Du glömmer väl inte att titta till mig ibland, för jag kommer snart att trilla av pinnen".
 
Varje gång jag sedan tittade till patienten så sade hen sedan:
- "Än är det ingen fara, jag är kvar på pinnen!"
 
Härligt att kunna skoja lite, med nya uttryck, även om man givetvis måste ta patientens oro på allvar; alltför ofta har jag mött till synes pigga patienter som "tagit farväl", och sagt att de ska dö - och sedan inom kort gjort just det! På något vis är det som att många känner på sig när "det är dags", och då är det ju viktigt att man inte, varken som vårdpersonal eller närstående säger något som förminskar patientens känslor, oavsett vilket så är det ju så hen upplever situationen!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: