Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Vad gör en lyckoaktivist??

Kategori: Jobbet

Idag var jag, i egenskap av bashandledare på min arbetsplats, på ett föredrag av och med Erik Fernholm, som har den något ovanliga titeln Lyckoaktivist. Han bjöd på ett engagerande, inspirerande och ovanligt roligt föredrag, om hur man gör för att må bättre själv, få andra att må bättre- och prestera bättre på sitt arbete, få längre och mer varaktiga relationer och lever längre (Vilken kille!)...

Vi fick alla känna på hur våra känslor påverkar vår tankeförmåga samt hur vi mår och presterar här och nu- och en tid framöver. Hur stress får oss att fokusera enbart på oss själva (jag hade ljugit ihop något, jag lovar!), och helt missa det faktum att alla andra är lika fokuserade och trångsynta som vi själva (tjejen jag fikade med var inne på att sno en lapp från någon annan, vem som helst, bara för att slippa).

Det Erik och hans företag Lyckoaktivist.se berättar är helt evidensbaserat, och de har alla akademisk utbildning inom Positiv Psykologi, Kognitiv Neurovetenskap och Evidensbaserad Coaching, vilket i praktiken innebär att det de pratar om är bevisat riktigt, men ändå med båda fötterna stadigt förankrade på jorden.

Vad säger du till dina arbetskamrater i fikarummet, eller när ni pratar med varandra på jobbet? Är det positivt eller negativt betonat? När sa du till din kollega att hen gör ett bra jobb senast? Försök att sträva efter att mestadels fokusera på det positiva, så ska du se att du (och alla i din omgivning) snart kommer att må mycket bättre!


Hur många alternativa användsningsområden kan du komma på för ett gem?

Ser att Erik blev utsedd till Årets föreläsare 2011, och det kan jag verkligen förstå! -Har sällan träffat en så rolig och inspirerande föreläsare!

Erik Fernholm utsedd till Årets Föreläsare!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: