Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Livsstilsförändring!

Kategori: Projekt livsstil

Jag står precis i startgroparna för att genomföra en omvälvande livsstilsförändring, på flera olika plan samtidigt:
 
1. Kosthållningen har en längre tid varit under all kritik; extremt oregelbundet, dåligt med riktig mat och alltför mycket sötsaker har, i kombination med mina sjukdomar gort att jag gått upp alltför mycket i vikt. Jag har nu börjat att försöka få ordning på kosthållningen igen; just nu är målsättningen att äta något "riktigt" 2-3 gånger om dagen och minimera sötsaker av alla de slag. Just nu är jag inne i en "melonperiod", och äter en hel del vattenmelon. De är goda, saftiga och ger en bra mättnadskänsla utan alltför många kcalorier. Är än så länge dock dålig på att äta lagad mat, men det är nästa steg. Om en vecka har jag tid för ett första besök hos dietisten, hon kommer nog att bli mörkrädd..;)
 
2. Kommer att börja ta en promenad efter nattpassen igen; antingen runt Karstorpssjön eller någon annan trevlig motionsslinga. Har även tid hos den nya sjukgymnasten om ca tre veckor, och kommer förhoppningsvis få börja gå på varmvattengympa någon/några gånger i veckan.
 
Dessa initiala åtgärder och en viktnedgång ska förhoppningsvis kunna hjälpa mig att må bättre och få mer energi, trots mina sjukdomar!
 
Har en underbart stöttande läkare, som kommer att finnas bakom mig hela min resa, vilket känns skönt, och dessutom så har jag ju min fantastiska fästman, som gör allt för att jag ska må bra!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: