Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Sjuksköterskestudenterna lönemanifesterar 24/4

Kategori: Jobbet

Det började med att sjuksköterskestudenter i Umeå och Stockholm krävde minst 24000 i ingångslön. Därefter har det ena lärosätet efter det andra hakat på löneupproret.

Inte under 24 000!

Just den 24/4 är väl en alldeles utmärkt dag för sjuksköterskestudenterna att manifestera för sitt löneupprop "Inte under 24000"?! Manifestationerna kommer att äga rum i bland annat Stockholm, Linköping, Göteborg, Lund, Uppsala, Umeå och Västerås. 

Tyvärr "löser" nu Skåne universitetssjukhus det hela genom att istället lägga tre miljoner på att anlita sjuksköterskor via bemanningsföretag; sjuksköterskor som inte kommer att kunna få högre lön än övriga landstingsanställda. Det är ju verkligen som en spottloska i ansiktet; "Vi har pengar, men vi ger dem inte till er, utan betalar hellre lika mycket (om inte mer), till ett bamanningsföretag, som inte betalar sina sjuksköterskor högre löner!"

Det sjukhus där jag själv arbetar har ju gjort precis tvärtom, och infört anställningsstopp samt tre semesterperioder... Undrar dock fortfarande hur det ska fungera, rent praktiskt; löser de tre semesterperioderna verkligen allt vikariebehov under sommaren??


5 skäl till att sjuksköterskor kräver högre ingångslön:

  1. Vi har akademisk examen och yrkesexamen med minst 180 högskolepoäng inom omvårdnad och medicin.
  2. Vi har egen yrkeslegitimation som bevis på vår kunskap och som garant för vårt samhällsansvar.
  3. Vårt hälsofrämjande arbete ger människor högre livskvalitet och sänker vårdens kostnader.
  4. Sjuksköterskor är snart en bristvara i Sverige. Höjda löner och bättre villkor är en förutsättning för att locka tjejer och killar till vårt livsviktiga yrke.
  5. Vår kunskap är felvärderad. En sjuksköterska tjänar i genomsnitt 26 600 kronor i månaden. En högskoleingenjör med lika lång utbildning tjänar drygt 10 000 mer.

Ett sätt att få upp lönerna är att höja ingångslönerna. Därför stöttar vi studenternas löneupprop. Erfarna sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor ska självklart också ha betydligt högre löner. Det handlar om att få en rimlig livslön.

För att bedriva en trygg och säker vård i framtiden måste våra yrkesgrupper värderas rätt. Då kommer vi till rätta med den stora bristen. Vi får också en ökad patientsäkerhet och livskvalitet. Låt våra livsviktiga yrken bli attraktiva för ungdomar som vill göra skillnad.

Kommentarer

  • Malka säger:

    Det är jättebra att de kämpar! Att arbeta med människor ska helt klart värderas högre än det gör nu. När jag blev anställd som färdig syrra fick jag 16 500!!! Och jag har fortfarande, efter nio år i yrket, inte kommit upp i 24 000.

    Dessutom kan jag känna att allt ansvar för att förhandla om lönen läggs på den enskilda sköterskan och då finns en risk att man inte får betalt för sin kompetens utan för sitt munläder (eller avsaknad därav). Och om man hävdar att man är värd mer så får man alltid höra att det sker på vårdens och andra anställdas bekostnad ("om vi skulle höjs ssk-lönerna så skulle vi bli tvungna att...). Och Skånes taktik är verkligen respektlöst!

    2012-04-25 | 09:28:54
    Bloggadress: http://yogasmurfen.blogspot.com
  • Maritha säger:

    Kan bara hålla med... När jag började var ingångslönen 16000, men jag fick 16300 eftersom jag hade jobbat som USK i flera år- Har nätt och jämt tagit mig över 24000 jag heller..:/

    Håller helt med dig om det där med "individuell lönesättning"; risken är ju överhängande att det blir just munlädret som lönesätts, och det går ju inte alltid hand i hand med kompetensen... Jag vet dock inte om man kan kalla det löneförhandling, när det är en pott som ska fördelas, och chefen vid samtalet aldrig vet hur stor denna pott kommer att bli..:/

    2012-04-29 | 18:49:17
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: