Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Städerska = Mördare?!

Kategori: Debatt

Jag reagerade starkt på Expressens löpsedlar igår, där det stod att Städerskan mördade sina barn! Övriga tidningar hade rubriker i stil med Familjetragedi - mamma dödade sina barn och dylikt, men Expressen fann det uppenbarligen nödvändigt att poängtera att kvinnan i fråga var just städerska.
Jag funderade en stund över detta, men kunde inte komma på något motiv bakom Expressens underliga löpsedel, och sedan glömde jag helt bort den...

Idag märker jag dock att det var fler än jag som reagerade på den märkliga löpsedeln; Åsa LindeborgAftonbladet Kultur har skrivit en krönika om just denna löpsedel!

Lindeborg funderar i samma banor som jag själv gjort; Mördade kvinnan sina barn för att hon är städerska? -Nej, givetvis inte. Vad har då hennes yrke med saken att göra? Lindeborg kommer fram till att det är det gamla hederliga klassamhället som spökar igen. - Den farliga, oberäkneliga underklassen, som tyst tjänar de rika, och som man aldrig vet vad de innerst inne tänker, och de ska ta sig till härnäst, de kan till och med döda sina egna barn! - Självklart inte! Alla är individer, och man kan inte döma någon efter vare sig yrke eller något annat!

SKÄMMES, EXPRESSEN!

När jag passerar tidningsståndet går jag på en gata som nån har städat medan jag sovit. Min son är i plugget, sitter i ett klassrum nån svabbar för en skitlön när skymningen faller – nån som säkert hellre hade gjort kväll med sina barn, som vilken förälder som helst.



Kommentarer


Kommentera inlägget här: