Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Spelar DIN man för mycket?

Kategori: Datanörd

Man kan väl konstatera att världen förändras när det numera är en orsak till skilsmässa att maken spelar för mycket TV- och dataspel...

Det är den brittiska sajten Divorce Online (hur mycket tilltro man nu ska sätta till en sajt med ett sådant namn...) som har gjort undersökningen där 15% av de kvinnor som uppgett orimligt betéende som orsak till skilsmässan menar att det beror på att maken spelar för mycket TV- eller dataspel. De spel som ligger i topp är (föga förvånande) World of Warcraft och Call of Duty. Lustigt nog är det Activision som har gett ut båda dessa spel; de är alltså ena hejjare på att göra bra spel, men inte så bra familjeterapeuter..;)

Jag har bara en sak att säga: Snäpp upp er tjejer! Någon måtta får det väl ändå vara med tramsigheterna?!
Har inte du några fritidsintressen? Han tycker säkert att de är minst lika fjantiga som du tycker att dataspelandet är, men han låter dig hållas, för han har förstått att du tycker att det är roligt, och det räcker för honom!

Nej, låt honom spela dataspel, och sluta för 17 att klaga!



Bland Aftonbladets läsare är ställningen just nu ganska jämn: 32% anser att deras män spelar för mycket TV- och dataspel, 40% tycker inte det och 28% spelar TV- och dataspel tillsammans med sin man. Rätt tänkt; det är väl bra mycket roligare att spela tillsammans med honom än att skiljas?!

Kommentarer

  • Malka säger:

    Problemet är väl när spelandet upptar ALL tid för maken (eller makan) och den andre i förhållandet får sköta all markservice av hem och barn. När någon sitter med hörlurar på vid datorn och är helt inne i det han gör så är han ju helt okontaktbar och till slut kanske man tröttnar på att sitta ensam kväll efter kväll...

    2011-09-22 | 08:29:14
    Bloggadress: http://yogasmurfen.blogspot.com
  • Maritha säger:

    Absolut, men man måste ju kunna prata om det, och jag tycker ändå att skilsmässa är en aning drastiskt...

    2011-09-22 | 11:21:32
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • jennie säger:

    Jag håller inte med dig alls. Jag tror inte att folk går och skiljer sig för att en spelar för mycket lite då och då. Det här lär ju hända när det spelas majoriteten av fritiden. Jag hade gått helt bananas om Johan hade tillbringat all sin lediga tid med spel eller vad som helst annat. Och det hade knappast berott på att jag saknat fritidssysselsättning. Just wow är ju bevisligen oerhört tidskonsumerande, och jag förstår att de som vill skiljas pga att partnern spenderar mest tid framför datorn. Och varför ska den andra behöva börja spela bara för att kunna umgås på ett normalt sätt även om man tycker det är urtråkigt?

    2011-09-24 | 15:28:38
  • Maritha säger:

    Givetvis förstår jag er point, men jag (och antagligen ni också) hör med jämna mellanrum tjejer i vår ålder sucka bittert att "killar, de växer då aldrig upp!"



    Det var dem jag såg framför mig, och det är mest dem mitt inlägg riktar sig emot; eftersom jag tycker att man måste få spela TV-spel och leka på alla andra tänkbara sätt även om man är "vuxen", vi har tillräckligt många plikter ändå, utan att all ledig tid ska behöva tillägnas dem; man måste få koppla av ibland, vare sig det görs genom TV-spel, yoga, jogga eller att läsa en bok!



    Som ni vet så har jag en fästman som ägnar mycket tid vid sin dator, men det skulle inte falla mig in att slänga ut honom för det; själv vill jag ju läsa en bok, studera och mycket annat, så då kan jag inget säga om hans sätt att varva ner...

    2011-09-24 | 22:16:16
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • Malka säger:

    Förstår precis hur du menar. Brukar själv bli irriterad på tjejer som har en sådan nedlåtande inställning till dataspel som du beskriver. Fattar rent allmänt inte varför vissa intressen är mer ok än andra. Själv har jag ofta fått höra syrliga kommentarer om mitt läsande...

    Men skilsmässa blir det väl om kommunikationen misslyckas och den som spelar inte själv förstår hur mycket tid som åtgår och hur otillgänglig personen blir.

    2011-09-30 | 14:08:50
    Bloggadress: http://yogasmurfen.blogspot.com

Kommentera inlägget här: