Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Rutiner?!

Kategori: Aktuellt

En konduktör på ett av SJ:s tåg mellan Örebro och Göteborg tvingade igår en 11-årig flicka att kliva av tåget, eftersom hon inte kunde visa upp någon biljett. Flickan kunde inte prata svenska, så hon kunde inte berätta att hennes 22-åriga storasyster, som hade deras biljetter, bara var på toaletten... När systern kom ut från toaletten hade hon givetvis ingen anledning att tro något annat än att hennes lillasyster fortfarande var kvar på tåget, varför hon inte slog larm förrän tåget var framme i Alingsås, där de skulle gå av. Då var lillasystern spårlöst borta...

Det hade kunnat gå riktigt illa; en 11-årig flicka, som inte kan språket, vilse i en främmande stad, men som tur var så träffade hon på en vänlig dam, som gav henne mat och husrum. Denna dam bevisar för mig att det trots allt fortfarande finns livs levande medmänniskor ute i vårt samhälle, denna dam skulle ha medalj!

SJ:s presskommunikatör Sven-Ingvar Håkansson menar att det är en brottslig handling att resa utan biljett, så flickan har faktiskt begått en brottslig handling... Ett par timmar senare hör han av sig igen och säger att han kan ha uttryckt sig så, men att det är skillnad mellan barn och 48-åriga gubbar som han själv... Nähä, kom han på det när han fått lite betänketid??



Dessutom: Om - jag säger om man av någon anledning som jag inte kan komma att tänka på, tycker att man måste tvinga ett barn - som inte kan svenska - att lämna tåget, så måste man ju ha någon form av plan för omhändertagande av barnet! Ring föräldrarna, socialtjänsten, polisen; vad som helst, men lämna inte ett barn ensamt på järnvägsstationen i en främmande stad!!!

Så mycket vett och förstånd tycker jag att varje vuxen människa som har en mognadsnivå som har hjälpt denne att klara av att gå ut skolan och få ett vanligt arbete skulle kunna tänka ut själv!

Kommentarer

  • Malka säger:

    Jag blev så arg när jag hörde om detta. Så oerhört oansvarigt! När hon inte kunde språket så var det ju uppenbart att hon inte skulle klara sig själv i en främmande stad! Men vilken tur att en vänlig person tog hand om henne. Hon borde verkligen ha medalj!

    2011-08-03 | 18:45:31
    Bloggadress: http://yogasmurfen.blogspot.com
  • mel säger:

    Hur tänkte konduktören??? Man blir ju sugen på att tjuvåka på hans linje och ställa av honom i ödemarken.

    2011-08-03 | 23:22:58
    Bloggadress: http://mel.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Ja, det ska verkligen bli intressant att få höra fortsättningen på det här.

    Jag hoppas verkligen att få höra någon form av förklaring från konduktören (bättre än 'hon sägs ha sett äldre ut än hon var..' som jag läste någonstans att "någon" på SJ sade!!)!

    2011-08-04 | 02:42:46
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: