Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Tandhygienisten del 2

Kategori: Kroppen

Idag ringde tandhygienisten som jag var hos i förra veckan upp mig och berättade att tandläkaren efter att ha granskat röntgenbilderna vill dra ut en av mina visdomständer, som växer snett och skaver på tanden intill. Till saken hör att jag de senaste tio åren har påpekat att det känns som om visdomstanden växer snett mot tanden intill, och det har kännts som om den har växt i omgångar, då har jag haft ont i tanden och det har känts som om den inte  har haft plats att komma upp ordentligt.
Jag har därför nästan varje gång jag har varit hos tandläkaren frågat om det verkligen finns utrymme för tanden att växa upp helt, eller om det är bättre att dra ut den. De tidigare tandläkarna har då sagt att det inte är några problem, utan tanden skulle ha gott om plats att växa upp ordentligt, att jag inte skulle behöva dra ut den om jag inte började få mer ständigt ont av den.
Därför känns det lika bra att få den där visdomstanden utdragen nu, men jag är lite orolig över att de inte kommer att klara av det; det är inte så mycket av tanden som har lyckats komma upp, och dessutom så har den ju växt snett, så jag undrar om inte en del av den ligger snett under tanden intill.

Jag har ett traumatiskt minne från när jag i min barndom skulle dra ut en tandrot, och tandläkaren sade:
"Det behövs inte ens någon bedövning; det tar vi lätt med lite bedövningsspry och en pincett." Tyvärr visade det sig att det var inte alls så lätt som han trodde; roten var jättelång, och satt väldigt hårt fast i käken, så han fick hålla på länge och bända och bryta, så det var ett riktigt trauma för min del. Som tur är så har det inte orsakat någon tandvårdsrädsla för min del, förutom att jag inte är så förtjust i manliga tandläkare, och tyvätt lätt det som att det var en manlig som ska dra ut den här tanden också..:( Det framgick inte varför jag inte får min vanliga tandläkare, som var så trevlig och duktig.
Jaja, jag lär väl överleva det här också...

God natt med er allihop!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: