Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Detta med överlämning...

Kategori: Aktuellt

Sedan en tid tillbaks har man kunnat läsa om prinsessan Victorias önskan att hennes far, kungen, ska lämna över henne till den blivande maken Daniel Westling vid bröllopet.  Detta har orsakat stora rabalder, de allra flesta verkar vara emot det hela; till och med kyrkans representanter protesterar, och tycker att hela fenomenet med överlämnandet av bruden hör till en förgången tid, och inte har plats i det jämställda 2010-talet.
Ärkebiskopen Anders Wejryd har till exempel sagt att han försökt få kronprinsessan och Daniel Westling att ändra sig i frågan: –" Brudöverlämning är en ganska ny företeelse som ibland också förekommer i Svenska kyrkan. Jag brukaravråda från det eftersom vårt vigselritual är så tydligt i fråga om makarnas jämställdhet".


Jag kan bara hålla med de som är kritiska, och undra hur 17 någon modern, tänkande kvinna ens kan överväga att be sin far överlämna henne till sin blivande make?! Detta visar ju på en kvinnosyn som snarare hör hemma för många, många år sedan, där kvinnan är sin faders och sedan sin makes "ägodel", och inte kan ta hand om sig själv!


Nej, FY för det svenska kungahuset, som uppmuntrar en förlegad kvinnosyn!

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Jag tycker det är synd att kyrkarn gav med sig. Det stod tydligen i någon lag att kungafamiljen skulle medverka till att upprätthålla svenska seder etc.etc.etc. Att blir överlämnad av sin pappa är definitivt inte en svensk sed ( i alla fall inte i modern tid), mer amerikansk antar jag. Fattar inte varför hon vill ha det så. Jag skiter i att de vill ha en personlig touch på det hela, just den här grejen är urfånig och eftersom skattebetalarna ska stå för kalaset så tycker jag nog att Vickan kunde ändra sig i den här frågan just för att det kommer uppröra så många.

    2010-05-25 | 09:50:40
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se/
  • Helly på Sicilien säger:

    Jag tycker kungahuset ska hålla på traditionerna eftersom jag anser att det är en av de uppgifterna de har.

    2010-05-26 | 15:26:53
    Bloggadress: http://tjejpasicilien.blogspot.com
  • Maritha säger:

    Jennie: Håller med!



    Helly: Det tycker jag med, men vi har inte som tradition i Sverige att bruden ska överlämnas...



    För övrigt kan jag hålla med någon krönikör som skrev att det är helt logiskt att kungen ska lämna över Viktoria, eftersom hon inte ens själv fick bestämma att hon skulle gifta sig med Daniel utan det skulle godkännas i diverse instanser först...

    2010-05-27 | 12:18:00
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: