Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Varför vill hjärnan alltid tänka negativt i första hand?

Kategori: Hälsa

Det fick jag veta hos sjukgymnasten i onsdags. Det är på grund av att det "negativa centrat" i hjärnan är mycket större än det positiva, så därför är det mycket lättare att tänka negativt, och hjärnan tänker också fortare negativt. Det "positiva centrat" är betydligt mindre, så det krävs hård träning för att de positiva tankarna ska ta överhanden, och komma fortare än de negativa.

Men det går, och vi mår mycket bättre av att tänka positivt än negativt, så det är värt att jobba på de positiva tankarna!

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Fast då måste det ju vara så att evolutionen har gynnat de med negativa tankar. Alltså så har det hittills varit bäst ur överlevnadssynpunkt att vara negativ än positiv så what to do :p. Nej, men allvarligt talat så är det jättebra att försöka tänka positivt men ibland går det bara inte hur hårt man än jobbar på det.

    2010-12-04 | 15:53:21
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Det är ju det det har! När grottmänniskan var ute och jagade var det ju överlägset bäst att tänka negativt: "Den där skuggan är nog en loeopard, bäst att akta sig, kanske kasta spjutet efter den..." än att tänka "Den där skuggan var nog bara något jag inbillade mig, åh vilka vackra blommor det växer där borta!" Du ser ju vem av dem som skulle överleva längst...

    Nej, ibland KAN man bara inte tänka positivt, och jag tror fortfarande att "happy people never fantasize", men samtidigt märker jag ju att den mentala träningen börjar bära frukt; jag gillar vintern och snön, jag som alltid har tyckt att det har varit en plåga eftersom jag har mer ont när det är kallt ute och i samband med väderomslag. Sedan tror jag kanske inte på det där att alltid gå och fånle åt allt, mer på att kunna glädlas åt det lilla i tillvaron; hur ljuset bryts i de där istapparna, hur vackert snön ligger på den där parkbänken osv.

    2010-12-04 | 23:04:49
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: