Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Tandläkaren del 1

Kategori: Sjukvård

Så var det då dags att gå till tandläkaren för att dra ut den där visdomstanden... Jag har känt att den har växt snett hela tiden, och därför har jag frågat om den varje gång jag har varit hos tandläkaren, vilket nu blir ca 11-12 år nu, men de har alla sagt att den har den plats den behöver för att växa, och att den inte behövde dras ut om jag inte själv hade väldigt ont av den. Eftersom jag bara har haft ont i perioder, och det då har varit fullt uthärdligt, och man dessutom har hört så mycket skräckhistorier om att dra ut visdomständer så har jag tyckt att den kan få sitta kvar så länge den är hel och det inte finns någon medicinsk anledning att dra ut den.

Nu har jag ju fått beskedet om att den behöver dras ut, pga att den växer så snett att den trycker på tanden intill, och kan orsaka skador på den.
Jag var en aning nervös när jag kom dit, och lite frågande, eftersom jag inte skulle ha min vanliga tandläkare utan en annan, som dessutom aldrig hade sett mina tänder! Tandsköterskan var dock väldigt trevlig och mycket förtroendeingivande, och hon sade att om jag hade tänder med rötter som växte konstigt så hade jag fått rätt tandläkare; hon hade ungefär samma problem med sina tänder som jag, och han hade dragit ut en tand på henne för bara någon vecka sedan. Det fick mig att känna mig tryggare, jag tänkte att hon som jobbar där väljer väl den bäste att dra ut sina tänder..;)

Jag kan bara konstatera att hon hade rätt; han var så lätt på handen att det inte alls kändes när han stack, och lade bedövningen, och sedan hade han en sådan oerhörd känsla för hur tanden växte att han parerade och drog ut den på bara ett par minuter! Roten var riktigt lång och spetsig, så efteråt testade han med valsalvas manöver om den hade penetrerat upp i bihålan, men det fanns inga tecken till det.

Nu ska jag skölja med klorhexidinlösning framöver, för att förebygga infektioner i sårhålan.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: