Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Gruppdynamik

Kategori: Eftertanke

Jag blir förundrad över olika personlighetstyper som utkristalliserar sig i grupper. Det är underligt (och tråkigt) att det i (nästan) alla grupper ska finnas några negativa personer som bara ser hindren för allt som ska göras.
Jag är just nu deltagare i ganska många grupper, och tycker att det är väldigt intressant med gruppdynamiken och vilka roller deltagarna får.

I genombrottsprocessen är det några personer som varje gång talar om hur svårt det är för just dem att genomföra sin process och att följa de riktlinjer vi har fått. Det är också de som inte har lagt in ett enda mätvärde eller resultat i databasen...

I italienskaklassen har vi en medlem som tycker synd om sig själv för att (han tycker att) han inte kan lika mycket som oss andra eller inte blir klar lika snabbt med övningarna (som vi gjorde redan i våras...). Varje gång är det någon ursäkt, för det mesta är det läraren som (i hans ögon) inte har varit tillräckligt tydlig; han har missuppfattat vad vi ska läsa på. Man kan ju undra vad som krävs- kanske skulle hon satsa på att ge honom en skriven lapp med direktiv? Eftersom vi andra läser på det vi tycker är viktigt och det vi vill lära oss så spricker det ändå, och vi kan alltid något som han inte kan...

I handledarutbildningen är det en kille som varje gång talar om att studenter i grundutbildningen inte har på hans avdelning att göra, för de får inte göra något ändå. Idag svarade läraren honom "Nej, jag förstår att det inte går att handleda studenter i grundutbildningen om man har den inställningen som du har." Det fick tyst på honom en stund :) Han påpekar också minst en gång varje lektion att studenterna nu för tiden inte kan någonting alls, och att utbildningen suger. Tilläggas skall att handledarutbildningen på B- och C-nivå går ihop, och vi läser ihop med de studenter i grundutbildningen som valt att läsa den kursen. Det kan inte vara så kul för dem att höra det varenda gång, så jag brukar försvara dem med jämna mellanrum, när jag tycker att han gått för långt, vilket händer ungefär en gång varje lektion...

Undrar om dessa negativa människor alltid är lika negativa, och har en sådan grundsyn på tillvaron i stort, eller om det bara är i dessa grupper och sammanhang det visar sig? Tyvärr tror jag mest på det första alternativet; detta är nog människor som ser tillvaron som hinder, att det mesta är svårt och besvärligt. De kan inte må särskilt bra innerst inne...

Kommentarer

  • Helly säger:

    Det àr ju alltid dessa mànnsikor som hòrs och syns mest... Bra att du sàger till dem...

    2009-10-06 | 14:48:33
    Bloggadress: http://tjejpasicilien.blogspot.com
  • Maritha säger:

    Ja, det är underligt... Till slut kan jag bara inte vara tyst, särskilt inte när jag vet att andra i gruppen kan ta/tar illa upp.

    2009-10-10 | 00:45:36
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: