Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Onsdag 090520

Kategori: Studier Vårdvetenskap

Gårdagen var en totalt energilös dag. Tyvärr brukar jag fortfarande få det då och då, som bakläxa när jag har haft några rel. pigga dagar med mycket på schemat, kroppen försöker väl att lära mig att balansera energi och aktivitet. Det går väl sådär än så länge...

I vilket fall så masade jag mig iväg till högskolan för sista laborationen på kursen i kriminalteknik. Uppgiften gick ut på att isolera DNA, och komma fram till vem av fyra misstänkta som hade utfört brottet, och vars DNA som hittats på brottsplatsen. Först fick vi preparera de olika DNA-proverna, därefter kopiera upp dem med PCR-teknik, för att till slut med hjälp av elektrofores särskilja dem, och avgöra vem som var den skyldige. Det var väldigt roligt och intressant att få prova på det, enda nackdelen var att det blev så mycket väntetid mellan de olika momenten, och jag som redan var trött blev väääääldigt trött... Nu är kursen i alla fall slut, och jag kan verkligen rekommendera den till alla som är det minsta intresserade av kriminalteknik- det var en väldigt rolig och intressant kurs!

Idag känner jag mig något piggare, har putsat fönstren och satt upp sommargardiner i vardagsrummet och sovrummet. Nu återstår bara datarummet och köket, och de har bara ett fönster var :) Det blir dock sannolikt ett projekt för en annan dag, med tanke på att jag ska jobba inatt måste jag vila lite också, så att jag inte kollapsar :)

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Det där med väntetiderna känns igen. Speciellt elektroforesen som tar en jäkla tid. Ännu värre blir det ju om det är väntetid på själva maskinerna också som det ofta blev på vår skola. Mycket fika på sådana labbar =)

    2009-05-21 | 15:22:37
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Om det ändå hade blivit mycket fika, vi fick stå inne i labsalen och titta på medan PCR-maskinen jobbade! Som tur var så fick vår grupp göra iordning gelen till elektroforesen, så vi fick inte riktigt lika lång väntetid som de andra :)

    2009-05-21 | 15:52:16
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • Jennie säger:

    Äsch, vad jobbigt. Vi fick alltid gå och fika eller göra vad vi ville medan vi väntade. Tur det =)

    2009-05-22 | 09:58:46
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se/

Kommentera inlägget här: