Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Diagnos.

Kategori: Sjukvård

Gårdagens läkarbesök gick bra. Läkaren var engagerad, och det kändes verkligen att han fattade vad jag pratade om. Han konstaterade att jag har Fibromyalgi, men även ME= Myalgisk Encefalomyelit, en neurologisk sjukdom. Det verkar som om den långdragna feberepisoden jag hade för några år sedan drog igång en process i kroppen. Han tog naturligtvis även en massa prover (9 rör!), och jag ska ringa honom i nästa vecka för att få svar på dem. Därefter kommer jag att få prova några nya mediciner, soom förhoppningsvis kommer att lindra led- och muskelvärken. Redan nu ska jag börja äta en ganska hög dos av B12 och Folsyra, man vet inte hur det hjälper, men forskning har entydigt visat att det brukar hjälpa mot den värsta tröttheten. Oftast behöver man även få det i injektionsform.

Trots allt så känns det bra efter besöket. Jag vet varför jag har ont hela tiden, varför jag är så trött och har alla de andra symtomen. Det finns medicin som brukar kunna lindra, även om man inte kan bota det. Nu vet jag vad utgångspunkten är, så det är bara att gå vidare och göra det bästa av situationen. Det svåraste kommer med all sannolikhet även fortsättningsvis att vara att prioritera vad jag lägger min energi på, och bara överanstränga mig om det är värt kostnaden i form av någon eller några helt energilösa dagar.

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Vad skönt att du äntligen fick en diagnos.

    Håller verkligen tummar och tår för att behandlingen kommer hjälpa.

    2009-05-29 | 06:56:38
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Ja, det känns faktiskt skönt att veta vad det är jag har, och att jag inte är ensam, även om ytterst få blir friska, utan det för det mesta är kroniska sjukdomar. Jag kan i alla fall få tips på vad jag kan göra och vad jag bör undvika för att må så bra det bara går. Det finns två olika mediciner som är registrerade i USA på indikationen Fibromyalgi, dessa två kan kombineras, och jag kommer antagligen att börja med i alla fall någon av dem i nästa vecka, efter provsvaren :)

    2009-05-30 | 03:19:23
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: