Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Arbete och studier

Kategori: Studier Vårdvetenskap

Natten på jobbet var hektisk; jag hade hand om flera väldigt dåliga patienter som läkaren från IVA var och bedömde flera gånger. Det slutade med att en patient fick flytta till IVA, men ungefär samtidigt fick vi in en ny dålig patient som vi egentligen inte hade plats för, så det var bara att väcka patienterna och flytta runt dem, kl: 02:00 på natten...
Det är inte speciellt roligt; sömnen är ju oerhört viktig för välbefinnandet och läkandet, och patienterna får inte så mycket nattsömn ändå, så jag tycker att det är viktigt att låta dem sova så mycket det bara är möjligt.

Väl hemma blev det fyra timmars sömn innan det var dags att bege sig till skolan. Eftersom jag missade operationslaborationen i akutsjukvårdskursen i höstas så var jag tvungen att göra den idag. Det var en ganska rolig laboration, och gästföreläsaren (som till vardags jobbar som operationssjuksköterska) var bra, så det känns ändå kul att ha gjort den.

Efter den laborationen hade jag en timme ledigt, då jag och Helena passade på att titta på de salar vi har till förfogande när vi ska hålla våra seminarier/laborationer nästa vecka. Det känns bra, nu har vi grovplanerat laborationsdelen också, så att vi vet på ett ungefär vad de ska få göra, och vart vi ska placera de olika stationerna.
Nu återstår bara att se om lektorn lyckas få tag på en sal med tillgång till dator och projektor, annars får vi skriva ut vår power pointpresentation på overhead, och det går ju också bra, även om det känns lite tråkigt. Det tror jag förresten att vi ska göra ändå, som en säkerhetsåtgärd om  datorn inte skulle funka, eller inte vilja öppna vår presentation eller något annat oförutsett...
Det börjar närma sig nu... Det ska bli riktigt roligt att få undervisa lite. Vi är nöjda med innehållet i vår presentation, så det återstår bara att övervinna nervositeten..;)

Efter vår planering var det dags för kriminalteknik. Idag var det dags för blodbildsanalys, så kriminalteknikern från Örebro som har föreläst för oss tidigare kom tillbaks och berättade om olika blodbilder, och vad man kan läsa ut ur en blodbild. Vi hade även en laboration, där vi själva fick prova på att tolka olika blodbilder samt testa "misstänkta" fläckar; om det kunde vara blod eller om det var något annat ämne. Det var som vanligt roligt och intressant! Tyvärr berättade vår lärare att de tyvärr  har fått förhinder som skulle komma från rättsmedicinska/patologiska avdelningen. Det hade varit intressant, så det var synd att de inte kan komma, men det är ju inget att göra åt.

Hem från skolan tog jag en promenad, eftersom jag inte får någon annan träning idag. Till en början kändes det bara skönt, men efter en stund när jag fick motvind så insåg jag att det trots allt var ganska kallt, och förbannade mig själv för att jag inte tänkte på att ta med mössan! Väl hemma känns det i alla fall skönt att ha fått lite motion och frisk luft, och inte bara suttit inne hela dagen!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: