Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Melodifestivalen del 1

Kategori: Musik

Ja, så var det då igång för i år! Vad ska man nu säga om den första deltävlingen..?
Jag tycker faktiskt att det var över förväntan. En bra spridning på låtarna rent genremässigt gjorde att det inte blev så långtråkigt. Jag tycker dessutom att det nya momentet med dueller var lite småkul :)
Dessutom tycker jag att Petra Mede gjorde ett grymt bra jobb som konfrencier, en lagom mix mellan humor och allvar. Dessutom gillar jag att hon då och då kom med små subtila blänkare som alla säkert inte hann uppfatta.

Vad tycker jag då om låtarna/artisterna?
Nina Söderquist förvånade med en rockig låt och kvällens överlägset bästa scenshow! Det hade varit något att ställa upp med i Eurovision det!
Att Jonathan Fagerlund hade varit med i ett amerikanskt pojkband tror jag inte förvånade någon, det räckte med att slänga en snabb blick på honom så såg man vilken typ han var. Möjligen var det lite småkul att han omedvetet gjorde parodi på sig själv, och hela pojkbandskonceptet.
Petra Medes kommentar sa det mesta: "Tack Jonathan, och grattis till gymkortet!"
Shirley Clamp gjorde en förvånansvärt tråkig låt, och utnyttjade inte alls sin röst och utstrålning på bästa sätt. Jag tycker dock inte att hon förtjänade sin sista plats.
Scotts låt var käck och trallvänli, som väntat. Med tanke på att dansband verkar vara inne igen skulle det inte förvåna mig om de vinner hela klabbet. Tror i så fall dock inte att de har den minsta chans i Eurovision; Europa är inte redo för dansband!
Emilia gjorde en småmysig och trevlig men ganska intetsägande låt.
Alcazar lät precis som de brukar; det känns som om de brukar ställa upp med samma låt varje år...
Carolie af Ugglas... Man hör ju tydligt var hon fått sina influenser; det var en svensk Janis Joplin som stod på scen. Och eftersom jag gillar Janis så... Jag tror att Carolines låt kommer att växa för varje lyssning.
Marie Serneholt tycker jag gjorde kvällens absolut tråkigaste låt och framträdande. Jag blev så uttråkad att jag var tvungen att gå och hämta min bok och läsa lite, tills hon hade sjungit färdigt. Inte bra!


Kommentarer


Kommentera inlägget här: