Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Hektisk dag

Kategori: Studier Vårdvetenskap

Har haft en hektisk dag.
Först skola kl: 10:15-16:00, men jag var tvungen att gå kl: 14:30, för jag jobbade kl: 15:00-22:00.

I skolan hade vi idag intensivvårdsföreläsning. Intressant, men hon sade kanske inget som jag inte redan visste.
Dessutom en del rena osanningar, om saker "som man bara får göra om man jobbar som sköterska på IVA".
Till exempel ta arteriella blodgaser; det får vi på infektion också göra, efter delegation! Jaja, orka tjata!

Kursen jag går nu heter Akutsjukvård, och är på 5 poäng, eller 7,5 högskolepoäng, som det heter nu för tiden.
Fattar inte varför de måste byta poängsystem..?
Kursen går ut på att det är en föreläsning och en lab. av vardera anestesi, intensivvård, akutsjukvård, operation och ambulans... Tror inte att jag har glömt något område nu...
Dessutom har vi en tenta och en gruppuppgift, vår grupp ska skriva om "arbetsmiljön inom ambulanssjukvården".
Vi har turen att en kille i vår grupp jobbar inom ambulansen, så på torsdag ska vi dit på studiebesök.
Kursen ger en bra överblick över de olika specialiteterna, men det är en skiftande kvalitet på föreläsningarna. 
På anestesilabben fick vi på en station öva att sätta svalgtub och nästub samt ventilera med hjälp av Rubens blåsa,
på nästa assistera vid intubation- och intubera, på den tredje sätta ihop en isärplockad Rubens blåsa- utan instruktioner och/eller förevisning innan, på den fjärde förflytta en patient från säng- operationsbord- utan glidbräda el.dyl, och på den femte stationen skulle vi assistera vid anläggande av en epiduralblockad. 
Vi fick inte några instruktioner eller någon förevisning vid någon av dessa stationer, och där han visade så visade han så snabbt att ingen hann se något, och utan att förklara någonting om vad man ska tänka på osv...
Det är en sak att sätta en svalgtub på en docka, men på en levande människa..?
Det han dessutom glömde att nämna var att vi inte får göra mer än hälften av de här sakerna efter genomgången grundutbildning; man måste ha gått vidareutbildning inom anestesi för att få göra det... 
Undrar hur många av mina "klasskamrater" (som går grundutbildningen de allra flesta, och alltså inte är färdiga allmänsjuksköterskor än) som blir besvikna över att de "inte får göra något" på praktiken?
Och hur många som är livrädda inför att ta examen?
 
Min känsla är att de inte riktigt har hittat rätt nivå där de ska lägga undervisningen i kursen ännu...
Hur som helst, jag är glad om jag lär mig något nytt, och det har jag redan gjort; till och med två saker (!!) , så jag är nöjd!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: