Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

"Akutsjukvård"

Kategori: Studier Vårdvetenskap

Som jag har berättat tidigare så läser jag för tillfället en kurs i akutsjukvård.
Av personer som tidigare gått den kursen har jag fått höra att kursen har varit jättebra; de har lärt sig A-HLR, och kursen har varit på en bra nivå.
Nu har man slagit ihop kursen med den valbara kurs som sjuksköterskestudenterna i grundutbildningen läser.
De har läst 1,5 år och inte haft någon sjukhuspraktik än, och hela kursen är anpassad efter dem!

Idag har vi haft intensivvårdslaboration, och på den har vi "lärt oss" att lägga om en CVK, att handha trevägskranar, att använda en bladderscan osv, osv.
Allt detta är saker som jag dagligen gör i mitt arbete, så man kan inte säga att det var någon större utmaning.
Dessutom så hörde jag den ena av lärarna flera gånger berätta rena felaktigheter för mina kurskamrater som var i den andra gruppen- det handlade om översättningar av ord, så det var ganska allvarliga fel!

Jag tycker att det är oerhört tråkigt att lägga ner så mycket tid på en kurs som ligger på grundnivå, som inte ger mig någonting och där lärarna dessutom lär ut rena felaktigheter!
Nu har jag ju dock redan gått över halva kursen, så det är väl bara att bita ihop och stå ut resten av tiden också...
Sedan blir det i alla fall en rolig kurs; viral patogenes!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: