Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Rädslor...

Kategori: Eftertanke

Andreas brukar säga att jag är en väldigt rädd person.
Egentligen handlar det väl sällan om ren rädsla, utan mer om äckelkänslor.

Som liten blev jag dagligen jagad av min farbrors ankor och gäss, och därför tycker jag att dessa djur är väldigt oberäkneliga och obehagliga än idag.
Jag läste och såg Alfred Hitchkocks Fåglarna på film tidigt, och tycker därför att även skator/kajor osv i stora flockar är väldigt obehagliga. Har dessutom en mamma som inte gillar fåglar, av samma orsak, så det är väl ett delvis inlärt betéende...
Fåglar i allmänhet är äckliga smittbärande djur, som man inte bör komma i närheten av, om man inte vill smittas av kommande års influensastam (alla influensor är ju i grunden "fågelinfluensor").
Det här med att mata fåglar vid uteserveringar ter sig därför i mina ögon helt absurt; varför locka flygande råttor till en uteservering, där folk sitter och äter?!
Jag kan inte se meningen med det... Det är ju inte precis så att fåglar inte kan hitta mat på annat sätt sommartid, heller...

Spindlar är ju inte precis trevliga, men jag hyser inga speciella känslor för dem; jag dödar dem gärna om de kommer inomhus (som de brukar göra på jobbet...).

Myror är mest äckliga om de kommer i stora samlingar, vilket de har en tendens att göra.
Jag gillar inte heller att upptäcka en myrfamilj simmande i min halvdruckna kaffekopp (som jag också gjorde på jobbet en gång..).

Överhuvud taget så är det detta myllrande och krälande hos insekter och smådjur som jag har oerhört svårt för; jag tycker att det är väldigt äckligt!
Jag är inte rädd för dem, men jag tycker att de är äckliga så jag dödar dem gärna.
Titta under en sten, och se alla äckliga gråsuggor och tusenfotingar som myllrar omkring!

Apropå tusenfotingar; även en sådan hittade en kollega på jobbet idag!
Vi har rena djurparken på vårt jobb; förstår inte hur de kommer in...

Om vi ska prata om annat än djur så har jag svårt för många typer av åkattraktioner, men det handlar inte alls om rädsla; jag tycker att det är jätteroligt men har så oerhört lätt för att må illa. Inte så kul att kräkas inför alla på nöjesparken, och inte heller så kul att må illa resten av dagen (mitt illamående går inte över, utan håller i sig i flera timmar när det väl börjat). Brukar trots allt ta en Postafen och åka några gånger, tills illamåendet börjar komma...

Vattenrutschkanor gillar jag inte, vet egentligen inte varför. Jag tycker (nog) att det är kul innerst inne, men är rädd för dem. Kanske beror det på att jag inte precis är världens bästa simmare?

Kanske är jag en ganska rädd person, trots allt...
Men om det kniper så brukar jag kunna bita ihop och ignorera mina rädslor/obehag, så jag låter dem sällan påverka mitt dagliga liv negativt.

Vad tycker du är obehagligt?
Är det olika typer av djur eller tål du inte att se blod?
Har du en fullt utvecklad fobi eller är det bara obehagskänslor?

Gråsugga    

Kommentarer


Kommentera inlägget här: