Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Sjukhuset

Kategori: Sjukvård

Arbetsnarkoman som jag är så gillar jag att titta på TV3's serie Sjukhuset.
Det är en verklig serie, som visar precis hur dagarna ser ut för oss som jobbar inom sjukvården.

Jag gillar särskilt Dr Urban Säfwenberg, med sitt lugna och pedagogiska sätt.
Jag tänker särskilt på när han möter Engla-Louise, som är svårt sjuk i anorexi.
Första gången han träffar henne säger han:
"Du kommer att må dåligt, och du kommer att gå upp i vikt, men du har inget ansvar i det, det är inte ditt fel.
Det är mitt fel, eftersom jag nu tar över ansvaret över dig."
Jag tror faktiskt att det är väldigt bra att säga så (speciellt med tanke på att Engla-Louse tvångsvårdas), att betona att patienten inte har något att säga till om, utan att doktorn har det fulla ansvaret. Det kan nog hjälpa till att lindra patientens svåra ångest i det läget, att poängtera för henne att hon inte har något val, utan att det är doktorn som bestämmer.

Jag tycker ju också att det är bra att vara ärlig i (nästan) alla lägen, och tala om när man vet att någonting kommer att bli svårt eller plågsamt. Jag tror inte att man som sjukvårdspersonal vinner någonting på att glamorisera exepelvis svåra undersökningar, och låtsas att det är en barnlek. Många av våra undersökningar är jobbiga och svåra, och jag ser det faktiskt som en fördel att själv ha genomgått många av de värsta; jag vet vad jag talar om när jag ska förklara för patienten hur det går till.

Sjukhuset_default.jpg
                                           












Som patient kan man känna sig en aning i underläge, när man ligger i sängen och ser en sådan här samling stå över en...

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Jag gillar också Urban mycket. Verkligen en personlighetstyp som man skulle vilja möta om man blev allvarligt sjuk. Tycker t.o.m. hans lugn smittar av sig där man sitter framför TV:n =)

    2008-10-21 | 10:21:15
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Han är så lugn, och ger ett förtroendeingivande och tryggt intryck. Jag vill ha en sådan doktor!

    2008-10-21 | 16:20:38
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • Anna säger:

    Personligen höll jag på att bli galen då han kläcker ur sig att man som anorexipatient ej kan bli helt frisk. Jag var under 10 år svårt sjuk i anorexi och är idag fullkomligt frisk. Hur kan en läkare säga något sådant utan att inse vilka tankar det sätter igång hos personer som sitter hemma framför tv.n?

    2008-10-23 | 12:33:41
    Bloggadress: http://misskafka.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Det är ju ett omdebatterat ämne, huruvida man kan bli frisk från anorexi eller inte.

    Jag tror personligen att om man har haft en så svår anorexi som Engla-Louise under så många år så är det väldigt svårt att helt komma ifrån det anorektiska tänkandet. Man kan säkert bli helt frisk, men jag tror att om man hamnar i svåra situationer senare i livet så är man predisponerad för att återfå samma tänkande. Det är egentligen samma sak som att en person som tidigare haft hjärtinfarkt eller lunginflammation har lättare att få det igen.

    Detta är mina tankar, vet inte om det stämmer, tror egentligen inte ens att det finns en sanning som gäller för alla; alla är ju unika personer.



    Till sist: GRATTIS till att du övervunnit din sjukdom, kan bara tänka mig vilken styrka det har krävt av dig!

    2008-10-23 | 12:43:52
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: