Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Dygnsrytm

Kategori: Jobbet

Eftersom jag nu har jobbat 100% natt i närmare ett år nu så har min kropp ställt in sig på en nattlig dygnsrytm.
Det är bra, det fyller helt sina syften.
Börjar nu dock känna i både kropp och själ att 100% natt är ganska mycket, och att det nog finns en anledning till att heltid natt i normala fall är ca 64%... Känner av att jag har jobbat nästan dubbelt så mycket som dem som har en renodlad nattjänst, börjar känna mig sliten..:(
Det känns skönt att jag från nästa period har lagt lite mindre nätter; jobbar då ca 50% natt och 50% kväll/dag.
Mest kvällar, för att få en mjuk övergång. Jag har ju dock det "problemet" att jag alltid har varit en kvällsmänniska; har svårt att sova på nätterna (både svårt att somna + att jag vaknar X antal ggr) och är som tröttast när väckarklockan ringer kl: 05:30. Det innebär att jag aldrig skulle kunna jobba på en ren dagtjänst, utan det passar mig som handen i handsken att blanda alla olika tider; dag, kväll, natt och helg.
Apropå helg, ja; många tycker att det låter fruktansvärt att jobba så mycket helger som jag gör, men eftersom jag är uppväxt i en familj där ingen var ledig på helgerna så är det något jag är van vid; helgerna är som vilka dagar som helst, och det är normalt att jobba då. Ibland vill dock givetvis även jag vara helledig en helg, och då kan det kännas tungt att det bara inträffar ca en gång på 10 veckor... Men jag har ju lediga dagar lite när som helst, istället!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: