Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Äntligen ledig!

Kategori: Jobbet

Jag har jobbat oerhört intensivt ett tag nu; jobbade fyra nätter och var bara ledig en innan jag gick på igen, och jobbade tre nätter. Nu är jag ledig hela två nätter, vilket känns som betydligt mer, dels för att det faktiskt är dubbelt så mycket, men en stor del i det tror jag är att jag då faktiskt får en helledig dag!
Är man bara ledig en natt så blir ju ingen dag helledig; jag gick av måndag morgon, sov halva dagen och var groggy andra halvan. På tisdagen var det till att lämna bilen på verkstaden kl: 07:00 (!!!) på morgonen, och sedan skola mellan 08:15-12:00. Därefter återstod bara hem och sova för att vara pigg och alert under hela natten.

Angående det här med sömnen när man jobbar natt så är jag av den bestämda åsikten att man behöver sova lika mycket på dagen som man normalt gör nattetid, dvs för min del minst 8h.
När man jobbar 11h, varvar ner efter jobbet i 2-3h och sover 8h så finns det inte så många timmar kvar att göra alla dessa andra aktiviteter på, speciellt inte med tanke på att hjärnan då mest känns som äppelmos...
Man hör många säga saker i stil med att "det måste vara skönt att jobba natt på sommaren, då kan man ju ligga på stranden hela dagen!"  eller "det måste vara skönt att jobba natt, då får man ju så mycket gjort på dagen!"
Jag känner några som lever så, och bara sover några timmar, för att sedan hålla på med en massa olika saker hela dagarna. Det är de personerna som sitter och klipper med ögonen hela natten, och knappt kan hålla sig vakna...
Jag hatar att vara trött när jag är på jobbet; då vill jag vara pigg och alert, och ha fullt handlingsberedskap om någon ptaient skulle bli dålig el. dyl.
Jag anser inte att man kan göra ett fullgott arbete om man är så trött att man hela natten är på gränsen till att somna.
Jag anser att vi har en stor skyldighet mot våra patienter att hålla oss pigga och alerta!

Kommentarer

  • mel säger:

    Kan inte vara lätt att sova på dagen om man har familj som är uppe och hörs i hemmet om dagarna. Eller när ljuset letar sig in bredvid rullgardinen... Sen behöver ju kroppen regelbundenhet för att kunna ställa om sig helt till nya förhållanden. De flesta jobbar ju i skift, inte natt hela tiden. Jag tror inte att det är hälsosamt att jobba så under en hel karriär.



    Vi som lärare får ofta höra att vi är lediga i tre månader (de tre anledningarna att bli lärare: juni, juli, augusti). Ganska naivt. I år gick jag på semester 23 juni och var tillbaka den 5 augusti. Däremellan var jag och inne på jobbet vissa dagar för att jobba och vi hade en del pedagogiska efterforskningar (i läxa =) att göra över sommaren.

    2008-10-19 | 09:28:14
    Bloggadress: http://mel.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Nej, givetvis är det inte alltid lätt att sova, men det jag protesterar mot är dem som inte ens försöker; "sova ska man göra på natten, och om jag då jobbar på natten så blir det ingen sömn..." Typ. Inte speciellt ansvarsfullt gentemot patienterna att komma till jobbet och ansvara för deras liv utan att ens ha försökt sova. Det leder till bristande koncentration och uppmärksamhet!

    Jag jobbar ju också för det mesta skift, om man nu kallar det så att blanda hejvilt bland alla tänkbara arbetstider. Det är bara i år som det har blivit så gott som 100% natt, med några enstaka kvällar och dagar inblandade...



    Angående lärarjobbet så är det ju någonting man ofta får höra från personer som jobbar kontorstid; "Åh, vad skönt det vore att vara ledig TRE MÅNADER på sommaren!" Fattar inte att de jobbar kvar kontorstid, när alla typer av skiftarbete låter så bra i deras öron..;)

    Jag vill aldrig i livet jobba 07-16 varje vardag, men därmed inte sagt att skiftarbetet är en dans på rosor; det passar bara min inre klocka bättre, eftersom jag har väldigt svårt med tidiga morgnar.

    2008-10-19 | 17:40:13
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Glömde skriva att de som jobbar heltid natt jobbar 64%, det är bara vi som går skift som måste jobba 100% när vi väljer att gå bara natt; det är ganska stor skillnad på 64% och 100%...

    2008-10-19 | 17:41:24
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: