Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Vädret gör dig sjuk.

Kategori: Hälsa

Vi vet alla att humöret svänger med vädret. Men visste du att skiftande väder även kan vara orsaken till allt från dina sömnbesvär och migrän till dina stela leder och förkylningar?

Aftonbladet berättar idag att det i Tyskland och Österrike sedan länge är vanligt att presentera det biologiska vädret, hur människors kroppar påverkas av väderförändringar, bredvid temperaturer och vindstyrkor.

Men i Sverige är de biologiska väderkartorna fortfarande ovanliga, trots att hela 1,2 människor lider av exempelvis migrän, en sjukdom som kan triggas igång av förändringar i lufttrycket.

- Det är ofta snabba väderomslag är det som leder till problem. Vanligast är huvudvärk och migrän som drabbar många då det är fuktigt och varmt - och det ligger åska i luften. Det beror på snabba förändringar i lufttrycket.

Då det är svårt att själv förutså att lufttrycket ska förändras är det svårt för de drabbade att veta att huvudvärken är på gång.  Men genom att studera de biologiska väderkartorna kan du lära dig att förutspå när migränvädret är på gång.

- I Tyskland har många lärt sig känna igen vad som orsakar deras värk. När de ser att det vädret är på gång kan de förbereda sig. Har de migrän vet de att de ska ta med sina tabletter och undvika det starka ljuset.


Tips för dig som vet att "migränväder" är på gång:

? Ta med dina migräntbletter

? Undvik starkt ljus och använd solglasögon

? Ta det lugnt.

Åkommor och orsaker:

? Sömnbesvär. Orsakas av värmeböljor då inomhustemperaturen är över 23 grader.

? Nedstämdhet. Vanligt efter några dagars dåligt väder efter en period med vackert väder.

? Förkylning. Immunsystemet fungerar sämre vid kallt väder.

? Huvudvärk. Orsakas av små lufttrycksförändringar som ger ohörbara ljudvågor.

? Ledbesvär. Problem vid kallt och fuktigt väder. Mest smärta vid 0 till 7 grader och 80 procents luftfuktighet.

? Migrän. Även den uppstår vid små tryckluftsförändringar när kall och varm luft ligger nära varandra.

Jag får själv kraftiga migränanfall i samband med väderomslag, men jag tycker att det låter lite krångligt att hålla reda på detta med "det biologiska vädret", man märker ju ganska tydligt ändå när det är väderomslag på gång, "tack vare" den tunga huvudvärken som då kommer som ett brev på posten...
För min del så känner jag inte bara av väderomslagen, utan även lågtryck kan orsaka migrän hos mig.
Jag tror inte att man kan förlita sig på "biologiska väderrapporter; var och en måste själv lära sig vad som triggar igång ett anfall hos just mig.
Själv vågar jag aldrig gå hemifrån utan både migräntabletter och starka värktabletter i väskan, just med tanke på att huvudvärken kan komma precis när som helst.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: