Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Sanningens ögonblick

Kategori: Aktuellt

Debatten rasar kring det aktuella programmet "Sanningens ögonblick", som visas i kanal 5.
Programmet går ut på att deltagaren får ett antal privata frågor som skall besvaras med sanningen och inget annat än sanningen. Samma frågor samt ett antal till har tidigare ställts medan deltagaren har varit uppkopplad mot en lögndetektor, så han/hon vet vilka frågor som väntar.

Min åsikt om det hela är den galma klyschan "Den som ger sig in i i leken får leken tåla".
Deltagarna har själva anmält sig till programmet och kan när som helst välja att avsluta sitt deltagande.
Vet man då med sig att det kommer någon/några frågor som man absolut inte vill besvara så är det bara att tacka för sig och gå sin väg, innan de frågorna kommer.

Frågorna verkar ju uppenbart vara skräddarsydda för varje deltagare, och vet man med sig att man har många hemligheter som man vill ska förbli just hemligheter så tycker jag att det är upp till var och en att inte anmäla sig till liknande program. Jag skulle själv aldrig göra det, just av den anledningen. Jag tycker inte att jag har några stora skelett i garderoben, men när de skräddarsyr frågorna sådär så vet man aldrig vad de kan få reda på...

Det pratas i media om "förnedrings-TV". På vilket sätt skulle det vara förnedrings-TV?
Genom att man säger sanningen om saker man har gjort/tänkt/sagt?
Om det är så förnedrande att berätta om saker man har varit med om så skulle man väl ha tänkt till innan man gjorde saken i fråga?
Själva handlingen i sig måste väl ha varit mer förnedrande än att berätta om det?

Vem är programmet egentligen förnedrande för; deltagarna eller oss som tittar, och som skäms bara vi hör de saker som deltagarna berättar om?

Nej, jag anser att den som är vuxen och myndig själv får bestämma över och stå för sina handlingar.
Om då någon väljer att få pengar för att vara med och berätta om sina erfarenheter i TV så är det upp till honom/henne, men kom inte och gnäll över att ni känt er förnedrade efteråt; ni visste precis vad ni gav er in i!

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Jag tycker att det helt klart är mest förnedrande för de anhöriga. Flickvänner och liknande. Varande gång jag har slått över till femman när det har varit så har frågan varit i stil med. Tänder du på din flickväns kompis? Tycker du att din pojkväns kompisar är snyggare än honom? Ok för att förnedra sig själv men att man kan sitta och häga ut sin partner på det sättet det övergår mitt förstånd. Jag tänker inte börja titta på det!

    2008-05-16 | 15:43:16
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se
  • Maritha säger:

    Det kan jag hålla med om; är det någon det är synd om så är det helt klart i de fall de har en partner!

    2008-05-16 | 16:44:45
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se
  • Catrin säger:

    Måste säga att jag blivit en trogen läsare av din blogg, alltid är det något intressant att läsa och fundera över. Och självklart kommer det att bli toppen på blodomloppet också, roligt om vi blir så många. Ganska motiverande om inte annat. Och det här programmet sen, det går verkligen att göra tv av vad som helst... Sen förstår jag inte underhållningsvärdet alls i det här programmet. Tänker inte heller att titta på det, livet är för kort.

    2008-05-17 | 20:13:25
  • Maritha säger:

    Catrin: Roligt att höra att mina funderingar intresserar andra också..:)
    Blodomloppet blir roligt; extra kul som sagt att det blir ett ordentligt gäng som åker, vi har ju snart skrapat ihop vårt lag nu!
    Jag tycker att programmet är ganska roligt att titta på, eftersom jag är väldigt intresserad av olika människors erfarenheter, och vilka psykologiska mekanismer som styr oss, tyvärr visar det sig att för pengar kan en del göra mycket...

    2008-05-18 | 17:54:27
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se

Kommentera inlägget här: