Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Den nya Cinna

Kategori: Film

Såg härom veckan på SVT dokumentären om Cinna, som när hon var 31 år gammal fick en Stroke och drabbades av afasi. I filmen får vi följa hennes kamp på vägen tillbaks till sitt vanliga liv, och vi får se hur hon upptäcker att hon under resans gång har förändrats mer än hon hade trott att hon skulle.

Det här är en fantastiskt bra film om en otroligt stark kvinna, som mitt i livet drabbas av någonting som vi i vanliga fall mest förknippar med damer och herrar i 80-årsåldern.
För min egen del kom många känslor tillbaks från när jag själv vårdades på två olika strokeavdelningar (i Skövde och i Göteborg) för två år sedan. Det är många känslor som väcks i den situationen; man känner sig en aning malplacé när de andra patienterna är 75+...
Själv hade jag turen att det visade sig att det inte var stroke jag hade drabbats av, men det var några tuffa veckor...

Cinna rider.
Efter stroken får Cinna kronisk värk i hela höger sida. Trots att hon alltid har avskytt hästar börjar hon i ridterapi - och älskar det. Det är bara på hästryggen som hon inte har ont. Foto: Johan Palmgren

Kommentarer


Kommentera inlägget här: